Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Marianne Eriksen Scott Hansen
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Black Friday på godt og ondt, Dolce & Gabbana i modvind og smukke juleborde

Ugen har budt på Black Friday i massevis, mens Dolce & Gabbana kom i modvind med anklager om racisme og Royal Copenhagen igen har overgået sig selv med smukke juleborde.
Ugen har budt på Black Friday i massevis, mens Dolce & Gabbana kom i modvind med anklager om racisme og Royal Copenhagen igen har overgået sig selv med smukke juleborde.

Da Dolce & Gabbana i mandags postede en række videoer på det kinesiske sociale medie Weibo blev det starten på en række hændelser, der fik sat det italienske modehus i rigtig dårligt lys. Videoerne, der viser en kinesisk model, der forsøger at spise italiensk mad med spisepinde, ledte til anklager om racisme. Hvilket igen ledte til, at italienerne aflyste deres stort opsatte show, som skulle have fundet sted i Shanghai onsdag aften. Torsdag meldte Yoox Net-a-Porter Group, ligesom de kinesiske e-handelsgiganter JD.com og Alibaba, desuden ud, at de ikke længere vil forhandle Dolce & Gabbanas produkter gennem deres salgskanaler.

Derudover har ugen stået i Black Fridays tegn, hvilket fortsat afføder delte meninger både mellem brands og forbrugere. Læs med og bliv opdateret på ugens nyheder.

Black Friday splitter modebranchen

Selvom Black Friday fortsat bliver udskældt fra mange sider, er der også stadig mange brands og butikker, der omfavner konceptet. For mange forbrugere giver udsalgsdagen en kærkommen mulighed for at købe produkter, som resten af året er uden for økonomisk rækkevidde. Og for butikkerne giver dagen god trafik og en mulighed for at få solgt ud af en masse varer, som de måske ellers ville brænde inde med.

Men der er også mange brands, der vælger at melde sig helt ud af udsalgsvirvaret. Her ser vi blandt andre gengangere som Mads Nørgaard, der efterhånden har gjort det til en tradition at lukke webshoppen og bruge dagen på at gøre lagerstatus. Rope of Dope tilslutter sig for tredje år i træk også denne taktik, for som de selv siger i en pressemeddelelse:

“Vores items fortjener derfor at blive købt af lyst, ikke af grådighed. I stedet for Black Friday stress og jag, vil vi anbefale dig at sætte dig ned og nyde, hvad du har. Resten kan du få, når Black Friday er overstået…”

Blue Friday-salon med sur le chemin og Else Skjold

“Hos sur le chemin ser vi Black Friday som et direkte resultat af den overproduktion, der findes i modebranchen. Vi mener, at Black Friday skaber et unødvendigt overforbrug, der ikke stemmer overens med et ønske og behov for at skabe en mere bæredygtig branche,” sådan lyder det i den pressemeddelelse fra Kjetil Aas, som står bag brandet sur le chemin.

Derfor afholder sur le chemin i dag, fredag eftermiddag, en samtalesalon under navnet Blue Friday, som sætter fokus på udfordringen ved overforbrug. Modeforsker Else Skjold og kunstner Lilibeth Cuenca Rasmussen vil åbne op for en dialog, hvor målet er at opfordre til mere bæredygtige valg via oplysning om alternativer til forbrugskulturen.

Arrangementet starter klokken 16.00 i Lille Kirkestræde 3 i København med en lille forfriskning, og samtalesalonen starter klokken 17.00.

Velgørenhed i stedet for udsalg

I tråd med sur le chemins Blue Friday-initiativ vælger mange andre brands også at benytte dagen til at sætte fokus på områder, de finder vigtige. I denne afdeling finder man blandt andre brandet ELSK, som kommer fra Klitmøller. Her har de valgt at lave en bærdygtig T-shirt i samarbejde med Anders Morgenthaler, hvor 50 procent af omsætningen fra salget går til Den Danske Naturfond, så de kan købe og bevare danske naturområder. T-shirten kommer derudover til at være det eneste, man kan købe fra ELSKs webshop hele dagen. Dermed får ELSK fint kombineret flere af de tendenser, som ses hos de brands, der tager afstand til Black Friday.

Anders Morgenthalers T-shirt for ELSK til fordel for Danmarks Natur Fond.

Juletraditioner hos Royal Copenhagen

Men det hele skal jo ikke handle om Black Friday. I onsdags åbnede Royal Copenhagen nemlig for 55. gang dørene op for deres af mange elskede juletradition – nemlig julebordene. I år er temaet for julebordene ’blomster’, som altid har været en tydelig del af Royal Copenhagens design-DNA. Årets borddækkere er florist og interiørdesigner Leif Sigersen, kunstnerduo Edition Poshette, tekstildesigner Helene Blanche, fleuriste Effi Pingel, kunstsmed Rasmus Andersen, samt papirkunstner Marianne Eriksen Scott-Hansen.

Julebordene kan ses i Royal Copenhagens flagship store på Amagertorv 6 i København frem til den 31. december.

Edition Poshettes julebord for Royal Copenhagen.