Designers' Nest styrkes med støtte fra Statens Kunstfond
Med støtte fra Statens Kunstfond og Nordisk Kulturfond vil Designers’ Nest manifestere sig som en internationalt anerkendt talentplatform.“Støtten er en kæmpe anerkendelse både af de deltagende designeres kreativitet, originalitet og evne til at forholde sig begavet til modens plads i samfundet og Designers’ Nests pionérarbejde for nordiske, nyuddannede modedesignere.”
Sådan lyder det fra Designers’ Nests kreative chef, Ane Lynge-Jorlén, efter det er blevet offentliggjort, at den populære danske talentkonkurrence nu er støttet af både Statens Kunstfond og Nordisk Kulturfond.
Kunst- og kulturstøtten skal muliggøre konkurrencens fortsatte fokus på den kreative og originale tilgang til designfaget. Noget som blev prioriteret højt til seneste kåring. Her vandt danske Marie Sloth Rousing på baggrund af et stærkt kunstnerisk koncept, der balancerede mellem kunsthåndværket og installationskunsten. Og som samtidig stillede samfundskritiske spørgsmål med tøjet som talerør.
Fortsat udvikling
Designers’ Nest Award har i mere end ti år været et talentmæssigt højdepunkt for modebranchen. Et højdepunkt, der løbende har udviklet sig. Fra at være et prisshow med for bachelor- og kandidatstuderende for nordens førende skoler, er det blevet en platform for talentudvikling på internationalt niveau.
Da man maj måned annoncerede et nyt format var det netop med ambitionen om at øge eksponeringen af Designers’ Nest internationalt. Om at skabe en nordisk pendant til de udenlandske talentkonkurrencer. Det betød samtidig, at man fremover udelukkende har deltagelse af kandidatstuderende. Desuden løber konkurrencen nu kun af stablen én gang om året mod to gange hidtil. Altså et langt strammere fokus, der skal styrke både konkurrencens omdømme og designernes fremtidige jobmuligheder.
Ane Lynge-Jorlén udtalte dengang: “Vi har det ambitiøse mål at blive Nordens svar på Festival D’Hyéres og engelske NewGen, så Designers’ Nest bliver et referencepunkt og et kvalitetsstempel, ikke bare i Norden, men også ude i verden. Det er en gradvis proces, og rygraden i det er selvfølgelig de mange kreative og innovative designtalenter, som vi skal gøre endnu mere for at forløse.”
Skarp konkurrence
I alt vil ti finalister blive udvalgt til at deltage i konkurrencen. De bliver på samme tid optaget på rekrutteringsplatformen Eyes on Talents, og de tre bedste får herudover spalteplads i den danske udgave af ELLE. Førstepladsen får desuden et betalt ophold på UEDA College of Fashion i Osaka, 50.000 kroner i kontanter og en udstilling i den danske konceptbutik Black Store, der fører en række konceptuelle, internationale modebrands.
Til at udvælge ti finalister blandt de i alt 67 ansøgere har Designers’ Nest udpeget seks internationale branchepersonligheder. De skal på hver sin måde hjælpe konkurrencen med netværk, eksponering og match-making. Juryen består af:
- Elizabeth Fraser-Bell, Senior Fashion Editor, Dazed
- Olya Kuryshchuk Editor-in-Chief & Founder, 1 Granary
- Sara Sozzani Maino, Deputy Director of Special Projects Vogue Italia & Head of Vogue Talents
- Mariasole Pastori, Talent Acquisition Manager and Head of Fashion, Accessories and Jewellery on Eyes on Talents
- Ida Petterson, Womenswear Buying Director, Browns
- Ane Lynge-Jorlén, Creative Director, Designers’ Nest
Finalisterne bliver offentliggjort i december. Designers’ Nest Award afholdes i januar.