Danske Designers’ Nest har siden grundlæggelsen i 2005 vokset sig til i dag at være Nordens førende talentkonkurrence indenfor mode. I mere end ti år har Designers’ Nest stået for at fremhæve og støtte unikke talenter i den nordiske modebranche, heriblandt navne som Axel Enqvist, Elnaz Gargari og Reea Marie Peltola, der de sidste tre sæsoner er løbet med vindertitlen samt en præmie på 50.000 kroner til at sætte gang i karrieren. Men nu er tiden inde til at styrke konkurrencens rækkevidde og formål med en ny strategi.

“Den største forandring ved Designers’ Nest er et højere kreativt niveau, internationalt udsyn og en mere langsigtet strategi. Det sker gennem at fokusere konkurrencen primært på MA-studerende, som har studeret i fem år og derfor har et højere håndværks- og formgivningsmæssigt og kreativt niveau. Vi arbejder os også hen imod at tilføre en udstillingsdimension og skabe et mere målrettet internationalt netværk for deltagerne.”

Det fortæller Ane Lynge-Jorlén, som netop er tiltrådt som ny kreativ chef og som derfor bliver en del af Designers’ Nests nye organisationen side om side med CEO og stifter Jan Busch Carlsen, Kommunikations- og udviklingschef Stina Vanessa Knudsen og kreativ konsulent Mariasole Pastori.

Sammen har de sat sig for at udvikle vækstlaget af Nordiske designtalenter, styrke Designers’ Nest position samt hjælpe til bedre at knytte bånd mellem designere, international presse og talentspejdere. Det skal blandt andet realiseres via en ny show-identitet samt ved at fokusere på studerende på MA-niveau for første gang.

Sidstnævnte betyder, at antallet af deltagende skoler er skåret ned fra ti til seks og i dag inkluderer danske KADK og Designskolen Kolding, svenske The Swedish School of Textiles og Beckmans College of Design, norske Oslo National Academy of the Arts samt Aalto University School of Design i Finland.

“Mit ansvar er at sikre, at Designers’ Nests kreative niveau styrkes. Jeg brænder så meget for at være med til at støtte og påvirke den passion, idealisme og ’tænken uden for rammen’, der findes hos nordiske dimittender, så verden får øjnene op for dem. Der er en kæmpe talentmasse på designskolerne, som kan deres håndværk, samtidig med at de tager stilling den verden, vi lever i,“ siger Ane Lynge-Jorlén og fortæller afsluttende om ambitionerne for Designers’ Nest i fremtiden:

“Vi har det ambitiøse mål at blive Nordens svar på Festival D’Hyéres og engelske NewGen, så Designers’ Nest bliver et referencepunkt og et kvalitetsstempel, ikke bare i Norden, men også ude i verden. Det er en gradvis proces, og rygraden i det er selvfølgelig de mange kreative og innovative designtalenter, som vi skal gøre endnu mere for at forløse.“

Designers’ Nest har indtil nu løbet af stablen to gange om året under Copenhagen Fashion Week, men vil fra februar 2019 udelukkende finde sted én gang om året.