Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Nyeste regnskaber: flere store brands kæmper med væksten

Denne uge har budt på en række nye regnskaber i branchen – og her ser det ud til, at det er med blandede resultater, at både danske IC Group og Pandora samt tyske Adidas tager hul på årets sidste kvartal.
Denne uge har budt på en række nye regnskaber i branchen – og her ser det ud til, at det er med blandede resultater, at både danske IC Group og Pandora samt tyske Adidas tager hul på årets sidste kvartal.

I denne uge har flere både danske og internationale brands offentliggjort tallene fra deres kvartalsregnskaber. Og selv om vi generelt set ser masser af positive opsving, er det tydeligt, at mange fortsat er udfordret med at holde deres vækst.

Det gælder blandt andre danske IC Group, hvis netop offentliggjorte regnskab for første kvartal af regnskabsåret 2018/19 afspejler en virksomhed, der er i negativ vækst indenfor både retail og engros. Heri fremgår det nemlig, at koncernens nettoomsætning er faldet med 18,3 procent til 379 millioner i forhold til samme periode sidste år, der endte på 464 millioner. Det er både salget i brandets egne butikker og wholesale, der præger det negative resultat. Engrosomsætningen, der ender på 240 millioner kroner, er 17,8 procent lavere end sidste års 292 millioner. Butikkernes omsætning blev reduceret med 19,2 procent til 139 millioner kroner mod 172 millioner året før. Salget online er dog stabilt. Hos samtlige af koncernens brands, der tæller Tiger of Sweden, By Malene Birger, Saint Tropez og Designers Remix har perioden været præget af dalende omsætning, men dog i forskellig grad. Hos Tiger of Sweden, der lige nu er koncernens stjernespiller og står for 60 procent af omsætningen, har salget været faldende i både engros- og retailleddet, hvorimod omsætningen online er stigende. Værst ser det ud hos Saint Tropez, hvor der nu er varslet besparelser, som især ser ud til at medføre flere butikslukninger. 

På trods af de negative resultater, bevarer IC Group dog sine forventninger til året på baggrund af de planlagte og igangsatte initiativer for at forbedre omsætningsudviklingen – initiativer, der allerede i august i år blev annonceret i forbindelse med offentliggørelsen af koncernens seneste årsregnskab.

Flere må reducere forventningerne

Lignende billede tegner sig hos den danske smykkegigant Pandora. Virksomheden, der tirsdag morgen offentliggjorde sine nyeste tal, melder om et utilfredsstillende tredje kvartal. Koncernomsætningen faldt med 3 procent. Det skyldes, ifølge dem selv, negativ vækst i salget i perioden sammenlignet med sidste år. Det betyder, at Pandora nu har valgt at reducere sine forventninger til hele året – hvor første udmelding lød på en samlet omsætningsvækst 4-7 procent, er denne nu reduceret til 2-4 procent.

Derudover har Pandora udmeldt, at de vil åbne færre butikker og reducere antallet af overtagede franchisebutikker markant i håbet om, at det kan mindske omkostningerne og dermed vende den negative udvikling.

“Vi har foretaget en gennemgang af vores virksomhed og har besluttet at lancere et kræftfuldt program med henblik på at reducere omkostninger på tværs af virksomheden markant for at frigøre ressourcer til at investere i bæredygtig vækst i det direkte sammenlignelige salg. Samtidig løfter vi Pandora til det næste niveau, hvor virksomheden i højere grad agerer som en samlede global virksomhed. Vi har taget det første store skridt i programmet i dag ved at ændre plannerne for vores netværksudrulning. Vi har fuld tiltro til, at Pandora går en stærk fremtid i møde, og vi vil bruge 2018 og 2019 til at tilpasse virksomheden,” lyder det fra CFO Anders Boyer i Pandoras nye regnskab.

På en mere international skala står tyske Adidas med danske Kasper Rørsted i spidsen, som også har trukket overskrifter i denne uge på baggrund af et nyt regnskab. Deres tredje kvartal er en blandet fornøjelse, idet virksomhedens samlede indtjening ser ud til at give et større overskud end først ventet. Hvor det tidligere forventes at lande på mellem 1,62 og 1,68 milliarder euro, er disse nu løftet til op mod 1,72 milliarder euro. Anderledes ser det dog ud for omsætningen, der derimod er dalende og har medført en ændring i forventningerne til resten af året. Her har Adidas tidligere regnet med en vækst på cirka 10 procent – en udmelding, de nu har reduceret til mellem 8 og 9 procent.