"Luksus er langtidsholdbar. Ikke knyttet til sæsoner."
Det færøske mærke Gudrun & Gudrun åbner i dag en pop-up shop i samarbejde med den danske luksusbutik Holly Golightly med ambitionen om et gennembrud på luksusmodemarkedet i Danmark.Det færøske strikfirma Gudrun & Gudrun har i 15 år gjort det, der nu er blevet en, omend nødvendig, trend i modebranchen: Produceret etisk og bæredygtigt. Alligevel kender vi dem stadig bedst for den sweater, som vicekriminalkommissær Sarah Lund har på i DR-hittet Forbrydelsen. En sweater, der har givet dem smør på brødet lige siden. Men nu vil de gerne repositionere sig i vores bevidsthed, både som bæredygtige og som luksusbrand, og derfor åbner de i dag en pop-up i Stahl Fashion Agency, Esplanaden 5, i samarbejde med Holly Golightly.
“Vi har altid arbejdet med etisk produktion. Først på Færøerne og siden i Peru og Jordan, hvor vores kvindelige strikkere hjælper med at forsørge deres familier. Vi arbejdede sådan, før det blev smart og før det blev en trigger. Fordi det er det eneste rigtige at gøre,” fortæller Gudrun Rógvadóttir, den ene halvdel af Gudrun & Gudrun, og fortsætter:
“Den fortælling har vi måske ikke været gode nok til at kommunikere. Det er er dét, som vores samarbejde med Holly Golightly skal være med til at afhjælpe. Det giver os muligheden for at fortælle historien bag vores produkter, som mange desværre ikke kender, men som er essentiel for os.”
En ny form for luksus
Holly Golightly har altid været samlingspunkt for verdens førende luksusdesignere. Hvis mærket havde international opmærksomhed, kunne du finde det hér. I de senere år har de internationale mærker dog fået selskab af flere skandinaviske mærker, der arbejder på lidt mindre skalaer end de store modehuse. Og hér passer Gudrun & Gudruns fine strikvarer perfekt ind, forklarer Barbara Husted Werner, der er grundlægger af Holly Golightly.
“Vi har lige siden vi lærte Gudrun & Gudrun at kende haft stor respekt for det, de laver. Det er en rigtig fin bearbejdning af noget traditionelt, som bliver gjort moderne. Materialerne og håndværket er i top, men det er tilpas avantgarde til at passe ind i de produktgrupper, vi ellers repræsenterer. Det er ekstra sjovt for mig, fordi det er fra Færøerne, og det er min familie også. Min mormor er derfra. Jeg har besøgt de strikkesamfund, hvor Gudrun & Gudruns håndværk udspringer fra,” siger hun og tilføjer, at Gudrun og & Gudrun sammen med mærker danske som Carcel og Emilie Helmstedt repræsenterer en ny bølge i modelandskabet.
“De er en del af en gruppe, der alle har et stort fokus på bæredygtighed og håndværk i deres arbejde. Og så hæver de sig en smule over sæsoner, som jeg synes er rigtig meget oppe i tiden. Tanken om at alt gerne må have en mere langtidsholdbar effekt. Det er stadig luksus, men det er ikke knyttet til foråret 2019 eller efteråret 2018. Det er rigtig dejligt at se lidt mere af.”
Kendte, men ikke helt
Gudrun & Gudrun er fra Færøerne, men har alligevel været med til at præge synet på Danmark i udlandet på grund af Sofie Gråbøls sweater i Forbrydelsen. Den skabte travlhed på det lille færøske kontor i årene efter. Men selvom deres design kom verden rundt, har de alligevel haft svært ved at nå den danske forbruger, forklarer Gudrun Rógvadóttir.
“Selvom mange danske indkøbere har haft fint kendskab til os på grund af Forbrydelsen, har det været svært for dem at placere os i de danske butikker. Vi er jo færøske, så vi er måske ikke blevet omfavnet i lige så høj grad som danske brands i magasinerne. Og vi har samtidig ikke helt været i kategori med de store internationale brands, så vi er endt et sted midt i mellem,” siger hun og understreger:
“Dét skal der laves om på. Sidste år var vi så heldige at få en dansk distributør, Stahl Fashion Agency, som er begyndt at opbygge et netværk i Danmark for os, der jo er vores nærmarked. Og så kom muligheden med Holly Golightly, som vi altid har syntes havde en fantastisk æstetik og et godt ry. Så dette samarbejde er en blåstempling af vores arbejde,” slutter hun.
Gudrun & Gudruns pop-op shop i samarbejde med Holly Golighly sker hos Stahl Fashion Agency, Esplanaden 5, og skydes i gang i dag, torsdag den 8. november klokken 16.00, hvor blandt andre Eva Kruse fra Global Fashion Agenda vil tale udfra temaet ’decency’.
Copenhagen Fashion Summit fylder 10 år og gør klar til ny sæson