5 podcasts, som gør dig klogere på modebranchen
Podcasts er geniale, når du vil tilegne dig ny viden på farten. Vi har samlet fem, som kan gøre dig klogere på forskellige aspekter af modebranchen og iværksætteri.Podcasts er for mange af os blevet en daglig kilde til både viden og inspiration. Nemme at sætte på i bilen på vej til arbejde eller i ørene på løbeturen. Her på redaktionen bliver vi blandt andet inspirerede af How I built this og træder ud af vores comfort zones på The Heart, lytter til livsfortællinger hos Strangers og får et dagligt nyhedsindblik på Du lytter til Politiken. Men, vi er selvfølgelig også glade for podcasts om det, der optager os allermest: modebranchen. Vi har samlet fem, som vi lytter til lige nu.
BoF Podcast
The Business of Fashion er tæt på at være en decideret nyhedsbibel for modebranchen, og deres podcast er nok også mest målrettet til brancheinsidere og særligt interesserede. Her interviewer BoF’s journalister samt CEO, Imran Ahmed, nogle af modebranchens største navne. Podcasten undersøger nogle seriøse og relevante emner, og man er sikker på at blive klogere og få nye perspektiver, når man har hørt et afsnit.
Bande á part
Denne podcastserie er bygget op om ugentlige telefonsamtaler mellem Rebecca Arnold og Beatrice Behlen. Rebecca Arnold underviser på The Courtauld Institute of Art, og Beatrice Behlen er kurator på Museum of London. De to kloge kvinder tager nye emner op ved hver samtale, som kan handle om alt fra aktuelle designere til en specifik type håndværk eller en særlig stilperiode.
Fashion Unzipped
Charlie Gowans-Eglinton er vært på denne podcast, som udgives af The Telegraph. Her tages aktuelle emner op sammen med forskellige gæster, så du kan blive opdateret på nye trends og tendenser. Dette er måske ikke en podcast, som gør dig fagligt klogere, men du bliver opdateret på aktuelle temaer, så du ved, hvad der rører sig.
CSR Agendaen
CSR.dk står bag denne podcast, som adresserer aktuelle og eviggyldige dilemmaer omkring bæredygtighed. CSR Agendaen er indtil videre kun kommet frem med to afsnit, men det tegner allerede godt. Det første afsnit med titlen ’Modebranchen – rollemodel eller skurk?’ har Else Skjold fra Designskolen Kolding, Maria Møgelberg Glæsel fra Aiayu og Morten Lehmann fra Global Fashion Agenda som gæster. Her bringes et interessant perspektiv på, hvad modebranchen kan gøre, når det kommer til bæredygtighed.
Den kreative forretning
Det er Signe Sylvester, som er uddannet Kaospilot, der står bag denne podcast, hvor hun undersøger, hvad der skal til for at starte en kreativ forretning. Her gives et interessant indblik i, hvilke overvejelser, man skal gøre sig, hvis man gerne vil starte en ny virksomhed indenfor et kreativt erhverv. Signe Sylvester giver sine bedste råd til, hvordan man uden at gå på kompromis med kreativiteten får stablet en virksomhed på benene, som også kan blive en forretningsmæssig succes.