Magasin holder kurven trods store investeringer
Det danske stormagasin har endnu en gang åbnet regnskabsbøgerne – den stabile bundlinje vækker tilfredshed i ledelsen i lyset af de sidste to års massive investeringer i både den fysiske og online forretning.Det har på mange måder været Magasins år i år. Det danske storcenter kan nemlig fejre sin 150 års fødselsdag, og det har de ikke ladet gå ubemærket hen. Men det har ikke udelukkende været fest og farver, der har trukket overskrifter for Magasin. 2018 har også budt på spekulationer om krise i baglandet, da deres britiske ejer, Debenhams, er i alvorlige økonomiske problemer. Det har medført, at Debenhams i august bekræftede, at de har igangsat et fremtidigt salg af den danske kæde for op imod to milliarder kroner.
Men det lader ikke til at have sat i pind i hjulet på Magasin. De har netop fremlagt deres nyeste regnskab, hvori det ses, at de modsat deres ejere stadig formår at holde fat i forbrugerne. Årets omsætning endte på 2,821 milliarder kroner sammenlignet med 2,822 milliarder kroner året før. Driftsresultatet endte på 165 millioner kroner mod 172 millioner kroner i 2016/17. Og selvom det ikke vidner om fremgang, men derimod en anelse tilbagegang, vækker tallene alligevel begejstring hos ledelsen:
“Jeg er godt tilfreds med, at vi holder en stabil omsætning i et år, hvor vi har brugt ressourcer og manpower på at åbne et helt nyt Magasin i Aalborg og i et år, hvor konkurrencen både online og fysisk bestemt ikke er blevet mindre. Vi kan se, at vi har godt fat i især de yngre kunder, og det ligger helt fast, at vi igen i år vil holde fokus skarpt på at give vores kunder en god oplevelse, uanset hvor de besøger os,” siger Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius, i en pressemeddelelse.
Onlinehandel i vækst hos Magasin
Magasin har, foruden i åbningen af sit syvende stormagasin, også investeret lige godt 110 millioner kroner i løbet af regnskabsåret 2017/18 i modernisering af de eksisterende butikker og i deres voksende onlineforretning. Og sidstnævnte har vist sig at give pote. I 2017 og 18 havde Magasin.dk +456.000 besøgende per uge, hvilket er en betydelig stigning sammenlignet med de +368.000 forbrugere, der klikkede sig ind på sitet hver uge året før. Samme fremgang ses i salget. Sidste år øgede de salget med 40 procent, hvilket i år er blevet toppet med 45 procent.
“Magasin.dk en blevet en ekstrem stærk platform, og vi kan se, at jo flere og bedre fysiske butikker vi har, jo bedre går det med onlinesalget. Derfor kan vores kunder se frem til, at vi fortsat vil investere en betydelig del af vores gode kræfter i at skabe endnu mere synergi mellem online og vores nu syv stormagasiner,” siger han videre og bekræfter, at de allerede annoncerede planer om at udvide den online forretning til resten af Norden stadig står.
“Jeg kan ikke sætte konkret dato på, men når vi rammer foråret 2019, så forventer jeg, at de svenske forbrugere kan shoppe online i samme stil som danskerne. Og senere kommer turen til de norske forbrugere,” afslutter økonomidirektøren.
Ifølge Magasin selv, vil de i det nye regnskabsår især sætte fokus på driften af de fysiske butikker, udvidelsen til Sverige, samt forsat investering i den digitale del af forretningen.