Detailhandlen lider på trods af økonomisk opsving
Selvom de danske forbrugere generelt set har fået flere penge mellem hænderne, bliver de ikke brugt i detailbranchen. Det får forretningerne til at lide.Spar Nord har netop foretaget en analyse, hvor de har undersøgt årsregnskaberne fra 6.622 detailvirksomheder. Her bliver det klart, at de danske butikker har svært ved at vise sorte tal på bundlinjen på trods af, at danskernes forbrugsudgifter er steget de sidste par år. Det skriver Berlingske.
De dårlige salgstal kan resultere i butikslukninger for de mindre virksomheder, mens også større kæder må overveje at lukke butikkerne i de byer, hvor det står værst til. Samtidig køber danskerne i hyppigere grad deres detailvarer online, og her er det ofte internationale forhandlere som Amazon og Zalando, som løber med overskuddet.
I analysen kan man også læse, at detailbranchen er den branche med markant flest virksomheder, der har haft underskud i 2017/2018, når man sammenligner med andre brancher. Her har detailbranchen haft 34,2 procent virksomheder med underskud sammenlignet med byggebranchen, hvor kun 26,02 procent har haft underskud.
“Tallene bekræfter desværre en udvikling, som vi godt ved er i gang, hvor særligt de helt små virksomheder giver underskud. Nogle kæder gør det vanvittigt godt, men så er der også en bred underskov af mindre virksomheder, som er presset på økonomien og må lukke,” siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv, til Berlingske.
“(…) man kan godt som borger have en holdning til, at ens lokale butik lukker, men det er en konsekvens af forbrugerens egne handlinger, og hvis forbrugeren ønsker at handle online eller færre steder og større steder, så er det dem, der bliver tilbage, når dagen er omme, så på den måde hænger tingene ganske logisk sammen i en markedsøkonomi som den danske,” siger Henrik Hyltoft.
Udnytter nethandelen til at få kunder i butikken
Skokæden Bianco, som de seneste år har haft underskud, har tydeligt kunne mærke tendensen. De har måttet lukke over 100 butikker i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland siden kæden var på sit højeste. Nu satser de på at styrke nethandelen og via denne at kunne lokke kunderne ned i butikkerne.
“Det er et hårdt marked, og nettet er kommet for at blive, men vi forsøger også at give en bedre service, og vi arbejder meget på at uddanne vores butikspersonale, så vi giver kunderne en oplevelse ud over det, de forventer og kan få online,” siger Camilla Jochumsen, der er administrerende direktør i Bianco.
Det er en tiltagende tendens, at man bør begynde at se på webshoppen som et redskab, der kan hjælpe butikkerne, fremfor at se på de to som interne konkurrenter. Webshoppen og butikken skal understøtte og styrke hinanden, og derigennem skal de kunne konkurrere med de store internationale virksomheder.