Alexander Wang bag ny Uniqlo-kollektion
Uniqlo opruster på modefronten med ny kollektion designet af den anerkendte amerikanske designer Alexander Wang.Uniqlo, der til foråret åbner en stor flagship-store i centrum af København, har i dag annonceret deres nyeste samarbejde med den New York-baserede modedesigner Alexander Wang. Wang, der som 21-årig lancerede sit label i eget navn tilbage i 2005, har sat et markant præg på moden siden og hans ’functional fashion’ med stærke sportslige referencer gik rent ind. I samarbejde med Uniqlo har han arbejdet med deres linje af Heattech innerwear, som vil bære Alexander Wangs signaturdesign. Det isolerende undertøj har været en fast del af Uniqlo’s kollektioner siden 2003 og er et af de steder, hvor den japanske tøjgigant konstant innoverer – og denne gang får linjen altså en moderigtig Wang’sk update.
Om samarbejdet, der blev initieret for ti år siden, fortæller Yuki Katsuta, koncernchef for Fast Retailing og chef for Uniqlo R & D, i en pressemeddelelse:
“Alexander startede med at samarbejde med Uniqlo for ti år siden på Uniqlo Designers Invitation Project. Dengang imponerede han mig meget med hans evne til at identificere trends. Jeg håber, at forbrugerne kan nyde denne nye dimension af Heattech, som bringer vores længe solgte linje videre end den oprindelige udgave af innerwear, ved at øge funktionaliteten sammen med Alexanders inspirerende design.”
Selv siger Alexander Wang om kollektionen:
“Når jeg planlægger at udvide yderligere til nye kategorier, søger jeg partnere, som virkelig kan forny det produkt, vi laver, og sikre at vores kunder kan få adgang til det. Uniqlo er de ideelle partnere til en sådan kollektion af innerwear, fordi vi deler en forståelse for funktionalitet og utilitarisme, og jeg er begejstret for, at vores samarbejde har resulteret i udviklingen af en ny Heattech-linje, det perfekte sted at starte fra, hvor vi slap for ti år siden.”
Om Alexander Wang
Alexander Wang er født og opvokset i San Francisco, Californien, af kinesiske indvandrerforældre. I 2005 lancerede Alex sin eponymiske label i en alder af 21 år og efter blot to år på Parsons School of Design i New York City. Efter at have startet med strikvarer udvidede han mærket til en hel beklædning for kvinder i efteråret 2007, med lanceringen af mænds ready-to-wear linje fire år senere.
Han har opnået anerkendelse såvel fra industrien som globalt for sin unikke designfølelse, og han har fungeret som kreativ direktør for Balenciaga fra december 2012 til 2015. Grundlæggende afspejler hans stil en række kontraster, der blander det raffinerede og ufuldkomne og udvikler den urbane beklædning.