Svensk high-street modebrand i ny politisk indsats
Den svenske high-street gigant Weekday udvider sin velgørende profil med nyt samarbejde, der skal opfordre til konfliktløsning uden vold.Man må sige, der bliver slået et slag for velgørenhed og gode sags tjenester i H&M Groups high-street modebrands i disse dage. H&M Danmark selv har netop skudt et samarbejde i gang med WFF om at mindske plastikforbrug, Monkis hovedkontor blev i juni LGBTQ-godkendt, og nu har Weekday netop annonceret et samarbejde med non-profit organisationen The Non-Violence Project, der arbejder på at uddanne unge mennesker til at konfliktløsning uden vold.
Det nye samarbejde mellem Weekday og The Non-Violence Project er dog noget anderledes end tidligere H&M-projekter. Weekday og The Non-Violence Project lancerer nemlig, ud over en kollektion, et Peace Force, et netværk af ni fredambassadører, der prædiker fredelige løsninger af konflikter på skoler, i hjemmet og på gaderne. De ni talspersoner i Peace Force er personer fra den virkelige verden, der deler deres oplevelser med vold – både fysisk og psykisk – og deres måde at tackle problemerne uden vold, for at uddanne andre i fredelig konflikthåndtering.
“The Non-Violence Project kontaktede os, fordi de ønskede at nå ud til flere mennesker. De er en stor organisation, men der er stadig mange unge mennesker, der ikke ved hvem de er, eller hvad de gør. Med dette projekt er vores ønske at starte et treårigt samarbejde med The Non-Violence Project, hvor vi kan assistere dem i deres mission for at inspirere, engagere og motivere unge mennesker til at løse konflikter uden at ty til vold,” lyder det fra Nadine Schmidt, Head of Marketing fra Weekday, om baggrunden for samarbejdet.
Kollektionen er visuelt båret af et værk af den svenske kunstner Carl Frederik Reuterswárd kaldet The Knotted Gun. Den var oprindeligt lavet som en hyldest til John Lennon, da han blev skudt og dræbt tilbage i 1980, men pryder nu flere items fra high-street samarbejdskollektionen. En del af overskuddet fra salget går til The Non-Violence Projects fortsatte arbejde.
Selvom man ikke ændrer verden ved at sælge jakker eller tørklæder, ja sågar selvom man donerer til The Non-Violence Project, mener Weekday det er et vigtigt standpunkt at tage. Som brand, men også som enkeltperson. Et standpunkt om, at man er imod alle former for vold.
“Hvert lille skridt i den rigtige retning tæller. Vi tror på, at det der vil hjælpe i kampen for et fredeligere samfund er at italesætte problemet snarere end at ignorere det. Første skridt mod forandring er at anerkende problemet, det andet er samtale. Og vi føler, at vi har et ansvar til at bruge vores platform til at øge kendskabet til problemet og til at støtte ligesindede mennesker,” fortæller Nadine Schmidt.