Flere og flere forbrugere har bæredygtighed med i tankerne, når de køber tøj, sko og smykker, men det kan være en omstændig affære at sætte sig ind i, hvilke brands man i så fald skal gå efter. Det har en ny app dog sat sig for at gøre noget ved. Good On You er en australsk app, der har til formål at gøre det nemmere at undersøge et mærkes indsats indenfor både dyrevelfærd, arbejdsforhold og miljø – og det ser ud til at være en tiltrængt service. I løbet af de første otte dage efter Good on You blev lanceret i Australien, downloadede 10.000 mennesker appen. I dag, et par måneder efter de gik globalt, er kundebasen vokset til mere end 160.000 mennesker på verdensplan.

“Vores vision er at bidrage til en verden, hvor forbrugernes efterspørgsel driver modebrands til at være bæredygtige og fair i deres forretning. De fleste forbrugere vil gerne handle mere bæredygtigt, men for rent faktisk at kunne gøre noget ved det, har de brug for bedre adgang til brugervenlig, etisk information,” siger CEO og medstifter Gordon Renouf til Fashion United.

Good on You rangerer på nuværende tidspunkt mere end 2000 forskellige brands, heriblandt både luksusgiganter som Burberry og Gucci samt mindre skandinaviske mærker, som svenske Acne Studios og danske Ganni. Målet er dog at udvide til 10.000 forskellige brands i den nærmeste fremtid.

Transparens fremfor alt

Good on You vægter i høj grad transparens, når de rangerer brands på appen. Deres metode bygger nemlig på en kombination af virksomheders egne offentligt tilgængelige opgørelser om alt fra leverandører til materialer og ansættelsesforhold, samt via anerkendte certificeringsskemaer, som Fair Trade, OEKO-TEX og Global Organic Textile Standard (GOTS). Det betyder også, at et brand får en lav score, hvis virksomheden ikke har gjort disse informationer offentlige tilgængelige.

Det gør sig blandt andet gældende for danske Ganni, der i appen kun har fået én ud af fem ’stjerner’, fordi Good on You ikke mener at kunne finde opgørelser på deres etiske tiltag – også selvom det populære danske mærke faktisk flere gange har udtrykt, at bæredygtighed efterhånden er blevet en stor del af virksomhedens forretningsmodel.

“Det er essentielt, at brands er transparente omkring deres produktion – hvor og hvordan deres tøj bliver lavet både i forhold til leverandører og materialer. Uden transparens kan hverken forbrugerne eller samfundet generelt stille mærkerne til regnskab for det ansvar, de har, og de har heller ingen grund til at tro på de bæredygtige løfter, virksomheden udlægger.”

Udover at uddanne forbrugeren skal Good on You, ifølge de to stiftere, Gordon Renouf og hans partner Sandra Capponi, også bruges til at promovere de mest bæredygtige modevirksomheder overfor en engageret målgruppe, ved hjælp af forskellige muligheder indenfor sponsoreret indhold samt promovering af specialtilbud for appens brugere.

Good on You kan hentes i både App Store og Google Play og er gratis at bruge.