Global Change Award har fokus på digital innovation
Igen i år har H&M Foundation sat sig for at finde de bedste og mest innovative idéer indenfor bæredygtig mode – og denne gang med særligt fokus på digitalisering.I går blev der officielt åbnet for ansøgninger til Global Change Award 2019 – en konkurrence, der hvert år afholdes af H&M Foundation med det formål at finde og støtte nye og lovende innovationer indenfor cirkularitet i modebranchen.
Global Change Award blev startet i 2015 på initiativ af H&M Foundation i samarbejde med Accenture og KTH Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Siden da er den blevet en vigtig platform til at udvikle løsninger indenfor genanvendelse, ressourceoptimering, materialer, holdbarhed med mere. I år har H&M Foundation dog valgt at sætte særligt fokus på løsninger af digital karakter.
“I år holder vi ekstra øje med digitale innovationer, som kan have stor indflydelse på effektivitet, planlægning og ressourceforbrug – igennem hele tøjets livscyklus. Digitalisering har potentiale til at ændre branchen fundamentalt ved at forandre, hvordan ting produceres og ved at hjælpe producenter, forhandlere og kunder til at blive mere cirkulære,” lyder det i en pressemeddelelse fra Erik Bang, Innovation Lead i H&M Foundation.
De indsendte idéer bedømmes af et ekspertpanel, der har erfaring med mode, miljø, iværksætteri og innovation. I alt fem vindere skal findes indenfor forskellige kategorier, som derefter får overrakt legater til en samlet værdi af en million euro, svarende til knap 7,5 millioner danske kroner. Derudover får vinderne ét års acceleratorprogram, til at sætte skub i udviklingen af deres idé.
“Nye idéer er begyndelsen for al forandring, men at skalere dem op er en enorm udfordring for alle iværksættere. Sammen med vores partnere har vi hjulpet tidligere års vindere med at udvikle deres virksomhed gennem vores acceleratorprogram. Nu ser vi frem til at støtte fem nye cirkulære helte, og vi opfordrer alle, som vil være med til at revolutionere en af verdens største industrier, til at søge,” supplerer Karl-Johan Persson, der er CEO for H&M Hennes & Mauritz AB samt bestyrelsesmedlem i H&M Foundation.
Sidste års vinder blev Crop-A-Porter, som står bag Agraloop-teknologien, der gør det muligt at skabe bæredygtige tekstiler af overskudsmateriale fra afgrøder som hørfrø, sukkerrør og ananas.
Ansøgninger til Global Change Award 2019 kan indsendes frem til den 17. oktober 2018. Vinderne kåres ved en prisceremoni på Stockholms Rådhus i april 2019. Læs mere om konkurrencen og send din ansøgning her.