Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
UBANG
Alle nyheder, Indland, Strategi

Dansk børnetøjsbrand i kurs mod slowfashion

Det 12 år gamle børnetøjsbrand, UBANG, stopper produktionen af sine to årlige kollektioner for i stedet at satse på et mindre sortiment, en ny butik og pop-up samarbejder.
Det 12 år gamle børnetøjsbrand, UBANG, stopper produktionen af sine to årlige kollektioner for i stedet at satse på et mindre sortiment, en ny butik og pop-up samarbejder.

Designer Ulla Bang har med sit børnetøjsbrand UBANG været med, da det danske børnetøjsmarked boomede i 2007, og da finanskrisen fik det meste til at gå i stå. Nu her 12 år efter begyndelsen, har hun så besluttet at lægge kursen om.

“Fremover skal det nye UBANG have fokus på, at design er mere end klæder – og at godt design, som også er ressourcebevidst, trækker verden i den rigtige retning,” fortæller den 49-årige designer og grundlægger, der med sin kursomlægning håber at skabe plads til andre kreative projekter og samarbejder og en ny butik.

Hun har netop leveret sin AW18-kollektion til sine engroskunder – en kollektion, der er blevet taget godt imod på især det tyske marked, men med denne har Ulla Bang besluttet at stoppe sin produktion af de to årlige kollektioner, der ellers har været det faste omdrejningspunkt igennem firmaets levetid.

I stedet har hun valgt at satse på mindre, løbende kollektioner skabt omkring den elefantbluse, der er blevet en klassiker og bestseller i UBANGS kollektioner. Ulla Bang har fra starten fokuseret på tøj med applikationer med henblik på at fremme børns fantasi og give mulighed for ny leg, og især elefantblusen har gennem de sidste ti år fyldt en fjerdedel af de ordrer, som indkøberne har lagt.

Butik og nye samarbejder

Som et led i sit kursskifte åbner Ulla Bang butik i København K dette efterår. Dette sker dels for at kunne skabe et univers omkring de tredimensionelle objekter, mindre kollektioner og samarbejder, hun fortsat vil arbejde på, men også for på bæredygtig vis at give sit restlager et videre liv.

“Jeg har som alle andre tøjfirmaer et restlager, og det, jeg ønsker at arbejde med fremover, er blandt andet at insistere på, at også gamle varer har en værdi. Jeg er af den faste overbevisning, at tøj, der er produceret, er en vigtig ressource, som vi skylder hinanden at bruge helt op. Hvor længe, der er varer, afhænger af butikkens succes, men fakta er, at de fleste af mine kollegaer i børnetøjsbranchen har tilsvarende restvarer på lager, og måske er der muligheder for at samarbejde om afsættelse af dem på sigt,” fortæller designeren, der allerede nu er klar med sit første samarbejde – et T-shirt-projekt til fordel for Røde Kors Danmark.