Når man i sidste uge gik rundt i Forum og talte med nogle af de omkring 200 brands, der var repræsenteret på CIFF Kids i år, var der tydelige tendenser, som gik igen. Nogle af de mest hyppigt udtalte key words var – ikke overraskende  – bæredygtighed, kvalitet og komfort. Derudover var der bred enighed om, at det er gået godt med indkøberne, og at der denne sæson har været en øget interesse fra de udenlandske af slagsen – særligt fra lande udenfor Europa – hvilket af flere fremhæves som en nyere tendens.

“Der har været et øget antal udenlandske indkøbere, som har lavet deres research hjemmefra og kommer til Danmark specifikt for at tale med os,” fortæller Lisette Bundgaard Poulsen, Head of Sales fra Soft Gallery. Hun fortsætter:

“Vi har blandt andet haft interesse fra indkøbere fra Kina, Mexico og Canada og andre oversøiske lande, som vi ellers ville forvente at komme og besøge os på messe i Paris.”

Dette er ikke en tendens, som Soft Gallery var ene om. Også hos Wheat havde de gode oplevelser med de udenlandske indkøbere.

“Vi har allerede indgået aftaler med nogle store udenlandske indkøbere, hvilket er rigtig spændende. Vi har også været til stede på mange af de internationale messer i blandt andet Paris, New York og Sydney, og det kan vi nu se har båret frugt,” siger Peter Galsgaard, som sammen med sin kone, Charlotte Galsgaard, startede virksomheden i 2002.

Balancen mellem udland og hjemmemarked

Sko- og tøjmærket En Fant var også at finde på CIFF Kids denne sæson – og de melder ligeledes om øget interesse fra udlandet.

”Vi har haft indkøbere fra England, Rusland og Australien forbi, som har virket meget interesserede i et fremtidigt samarbejde, så det er helt klart positivt. Vi har en stor detaljegrad i vores styles, som fungerer rigtig godt på det internationale marked,” fortæller Jürgen Schäfer, der er Head of Sales hos Utoft Kids Group A/S, som En Fant har været en del af siden 2012.

Hos Konges Sløjd prioriterer de dog lidt anderledes, når det kommer til planlægningen af møder med indkøbere. Emilie Konge Breindahl, som er designeren bag brandet, fortæller:

“Vi har en stor dansk fanskare, som vi fokuserer på, når vi er i Danmark. Når vi så til gengæld er på messe i Paris fokuserer vi mere på de internationale indkøbere. Vi er begyndt at bruge flere mørke farver, som giver et mere sofistikeret udtryk, og det virker godt på den internationale front.”

Nødvendigt fokus på bæredygtighed

Når snakken falder på økologi, bæredygtighed og ordentlige produktionsforhold, har alle brands ligeledes meget på hjerte. Der er enighed om, at det kan være en udfordring at holde styr på alle aspekterne af den ansvarlige produktionen, men at det er en spændende udfordring, som giver et stort udbytte, når det lykkes.

“Som tøjproducenter er vi er nødt til at tage ansvar. I denne branche kan det være virkelig svært at holde styr på, at alle led af produktionen er bæredygtige, og om alle har gode arbejdsforhold, men når det så lykkes, kan man virkelig også se, at det gør en forskel,” siger Wheats Charlotte Galsgaard.

“Vi har en fabrik i Bangladesh, som er 50% CO2-neutral, hvilket er meget højt. Det betyder, at alt bliver brugt. Som i ALT. Selv den mindste resttråd eller knap. Og hvis vi ikke selv kan bruge det, bliver det sendt videre til nogle, som kan. Så bliver det trevlet op og genanvendt til nye materialer.”

Dette er en filosofi, som Emilie Konge Breindahl deler.

“Vi rejser rundt og besøger alle vores fabrikker, så vi er sikre på, at de ansatte har det godt. Derudover bruger vi lang tid på at finde gode materialer, som kan holde længe. Man kan næsten ikke lade være med at producere i økologisk bomuld, når man laver børnetøj. Når det er sagt, kan det også være svært at finde en økologisk bomuld, som er holdbar, hvis der ikke skal være nylon eller polyester blandet i det. Men når man så finder det rigtige, er det også bare så meget mere lækkert,” siger hun og suppleres af Lisette Bundgaard Poulsen fra Soft Gallery:

“Vi tester alt vores tøj i børnefamilier, inden det bliver sat i produktion. Vi skal være sikre på, at det holder og samtidig skal det være komfortabelt for børnene, så de kan løbe og lege og være børn i det. Derfor bliver det også brugt i syv dage og testvasket minimum fem gange og gerne flere, så vi ved, at det kan holde længe. Vi opfordrer også forbrugerne til at give tøjet en længere levetid ved at give det videre til søskende eller venner.”

CIFF Kids er – her 4 dage efter messens lukning – stadig ved at samle alle tal fra messens tre dage, men melder at de har oplevet en stigning i besøgstallet med 5 %.