Baum und Pferdgarten: “Stressfaktoren er virkelig minimeret”
Helle Hestehave og Rikke Baumgarten har en klar plan og vision for deres show i morgen – og det inkluderer både et endnu stærkere team, et øje for detaljerne og – for første gang – lidt færre sommerfugle i maven.Design-makkerparret Helle Hestehave og Rikke Baumgarten har arbejdet sammen i mere end 20 år – og det har, udover anerkendelse i branchen og succes hos forbrugerne, medført et misundelsesværdigt venskab. Et venskab, der har været inspiration til det show, de i morgen har stablet på benene og som med hele sit setup sætter fokus på de store følelser, der opstår igennem venskab og poesi.
Men hvorfor bliver Baum und Pferdgarten ved med at bruge showet til at præsentere deres nye kollektioner? Ifølge de to designere, er et show en vigtig del af at være modebrand – både i forhold til forretningen og en dialog om det kreative univers. Og så vil de, som en vigtig spiller i den danske modebranche, gerne være med til at støtte op om modeugen.
Nu har I efterhånden holdt show en hel del gange – hvad er det vigtigste, I har lært?
Rikke: “Vi har altid haft stort fokus på at have et stærkt hold bag os. Opsætning af show kræver en lille landsby! Men jo mere vi bevæger os fremad, jo vigtigere bliver det med et fantastisk team, der er med til at varetage alle elementer. Derfor er vores hold også kun blevet skarpere denne gang.”
Helle: “Vi har generelt professionaliseret processen ekstremt meget denne gang. Der er blevet lagt en klar plan for, hvad der skal ske og hvem, der skal hjælpe os med at få det til at ske. Og det har skabt en kæmpe ro. Selvfølgelig er der stadig travlt – det ville ikke være en rigtig modeuge, hvis ikke – men stressfaktoren er blevet minimeret enormt.”
Hvad har I især lagt vægt på denne sæson, og hvad kan man forvente sig af jeres show?
Helle: “Vi har skåret helt ind til benet og kun ladet de allervigtigste ting skinne igennem. Historien bag vores kollektion arbejder med poesien omkring venskaber, og det er en stemning, vi forsøger at understrege med vores set-up. Det er ekstremt simpelt og en omfavnelse af de store følelser, der opstår igennem venskab og poesi.”
Hvad er den største udfordring i at holde et show under modeugen?
Rikke: “Det er alle de små og store elementer, der skal lykkedes på samme tid. For udefrakommende varer et show blot otte minutter, men for holdet bag er der så mange forskellige elementer over så mange måneder, der skal gå op i en højere enhed. Det er ekstremt svært at forholde sig til alle de små dele af et show, som man måske til tider glemmer. Hvor kan lydmændene parkere på den travle gade? Hvordan holder vi backstage-holdets drikkevarer kølige? Hvordan sørger vi for, at der er nok stikkontakter til makeup-teamet? Det er klart, at de store elementer såsom location, styling og casting tager lang tid, men man skal virkelig ikke kimse af de små ting, som ofte bliver glemt, og som kan gøre det hele meget mere besværligt.”
Det er en stor affære at holde et show – hvorfor har I valgt at prioritere det igen denne sæson?
Helle: “Det er en ekstrem vigtig ting for os at kunne holde show. Det er en måde, hvorpå vi kan invitere folk ind i vores univers og give dem vores fulde vision for denne kollektion og for brandet i en helhed. Derudover er det virkelig vigtigt for os at støtte den danske modescene, og være med til at udvide Copenhagen Fashion Week.”
Hvornår har I haft allermest sved på panden?
Rikke: “Det er i minutter lige op til, at den første model betræder catwalken. Det er her, at man mærker folk, stemningen, spændingen og intensiteten. Det er her vores vision kommer til live, og der ryger der gerne en ekstra svedperle fra panden.”
I jeres mening, hvorfor bliver modeugen ved med at være relevant?
Helle: “Modeugen bliver ved med at være relevant, da den repræsenterer den danske mode og kultur, og fremviser det, vi er bedst til. Vi inviterer internationale spillere ind på vores modescene, og det er vigtigt, at vi bliver ved med at larme omkring den danske mode, der er meget unik.”