Christian Adamsen har trods sine bare 23 år allerede mange års erfaring fra modebranchen og har allerede fra sin teenage-tid arbejdet på modelbureauer, først på 1st Option Model Management, og siden som agent på aarhusianske Diva Models kontor i København.

Fashion Forum har taget en snak med den danske agent om hans forberedelse til den københavnske modeuge kontra de internationale af slagsen og det familiære bånd til modellerne, han insisterer på i sin rolle som agent.

Christian Adamsen.

Som modelagent, hvad fylder det meste af din arbejdstid?

“Generelt set har jeg mest travlt med det man i modelbranchen kalder modedelen. Det betegner alt fra editorials til kampagneskydninger. Vi rejser altid med modellerne, så de føler sig trygge, så en stor del af mit arbejde er at ledsage vores modeller og have styr på alle aftaler og kunder. Selvom jeg er i udlandet skal jeg samtidig også holde styr på mine danske kunder, hvilket kan være lidt en udfordring, når man er syv timer foran, som da jeg var i Japan for nyligt.”

Der er snart modeuge i København. Hvad ser du mest frem til?

“Jeg glæder mig til nogle hyggelige dage med mine kollegaer og vores modeller i København. Det er altid rart at se vores modeller til diverse skandinaviske shows, hvor det hele er lidt mere afslappende, end når vi rejser til de internationale modeuger. Her kan man kan nyde det lidt mere. Derudover synes jeg også, det er dejligt at løbe ind i venner og bekendte, som man ikke ser så tit. Det er der rig mulighed for under den københavnske modeuge.”

Hvordan forbereder du dig til modeugen?

“Vi skal i første omgang finde ud af, hvilke af vores modeller, der er showmodeller – altså om de overhovedet kan gå show. Og så handler det om at finde en rød tråd mellem de modeller, vi sender til casting. Det skal ikke være en pakke med alle mulige typer, men istedet et meget kurateret udvalg. Herefter finder vi ud af, hvilke brands, der holder shows, og hvilke modeller, der er ledige hertil. Der er en stor casting-dag i juli, hvor kunderne inviterer de modeller ind, der kan være relevante for dem.”

Hvordan adskiller din forberedelse op til Copenhagen Fashion Week sig fra for eksempel Paris?

“Det er noget helt andet. Vi laver modeuger i alle byer, London, Milano, Paris og ofte også New York, og vi rejser altid en gruppe afsted. Jeg har ofte et sted mellem 8-15 modeller med til både herre- og kvindemodeugerne. I udlandet går man til mange castings, og modellerne har normalt 10-25 castings om dagen, mens vi er afsted. Det kan endda være så travlt, at der kan være overlap mellem de forskellige modeuger og castingdage. Vi bor sammen i en lejlighed, og så får de en dag-til-dag kalender af mig, så de ved, hvad de skal. Kort sagt kan man sige, at internationalt arbejder jeg sammen med modellerne om forberedelse til specifikke shows i form af castings og så videre, hvor det i København er lidt mere samlet, idet man har en castingdag.

Derudover er det også meget mere afslappet i København – selvom det sagtens være stressende og hårdt, fordi det foregår over få dage. Det er intensivt i tre dage i København til forskel fra tre uger i udlandet. Der er samtidig også stor udskiftning af showmærker fra sæson til sæson i København, hvorimod de udenlandske modeugers brands er relativt stabile. Der er mange danske mærker, der springer showsæsoner over, hvilket kan gøre det være sværere at bygge et længerevarende samarbejde op.”

Ville S fra Diva Models for Vogue Italy skudt af Steven Meisel.

Hvornår følte du, at du var lykkedes som agent?

“Det må være tilbage i 2015/2016-sæsonen, da jeg bookede en af vores modeller til en skydning med Vogue Italia med den anerkendte modefotograf Steven Meisel og hans interne team. Det er vildt at opleve en af vores modeller være en del af et så stort shoot og setup. Vi er med helt inde, hvor designerne sidder og vurderer hvilke modeller og tøj, der skal være med i showet og møder folk, der har så meget magt i branchen.

Fortæl én ting, som man ikke ved om dit fag? 

“At vi arbejder døgnet rundt. Hvis man er seriøs og gerne vil gøre en forskel for de unge mennesker, der er vil være modeller, er det ikke bare er et job. Det er en livsstil. Det handler om at kæmpe for de store job sammen med modellerne. Jeg glæder mig altid til at gøre mine modeller glade ved at booke et fedt job. Den glæde, man kan skabe hos dem, motiverer mig. Det er noget, mange ikke ved, tror jeg. Det handler ikke kun om drenge og piger, der er mannequindukker. Det er en oplevelse, som de kan leve med resten af livet. Og det tager vi seriøst. Vi dedikerer vores liv til det. Man integrerer det i sin måde at være på. Det betyder, at jeg har min telefon på mig konstant, og at jeg arbejder, selv når jeg er på ferie.”