Hår-artisten: “Man skal ud i verden for at få noget ballast”
Hun har lært fra de bedste, arbejdet med de største og prøvet det meste. Vi har talt med den danske hår-artist Sidsel Marie Bøg om at finde sit talent, om den drøm, der reddede hendes karriere, og om få familie og arbejde til at gå op.I over 20 år har Sidsel Marie Bøg haft hænderne i håret på både den danske og den internationale modebranches topmodeller. Hun har vundet adskillige priser på vejen, blandt andet til Elle Style Awards i 2017, og så har hun gennem tiden krydset klinger med de største i branchen lige fra kultmagasinerne Vogue og Dazed & Confused til modegiganten H&M.
Nu arbejder hun som hår-artist for Shu Uemura/Kerastase på det nordiske marked, kører den digitale skønhedsshop Untold Secretz og svinger sin børste til skydninger hos alverdens magasiner og modeshows. Hør hvordan hun finder inspiration til nye looks, balancerer en international karriere og skæve arbejdstider med familieliv og hvem, der er hendes største idol i branchen.
Hvornår vidste du, at du var god til dit fag?
“Da jeg var purung, cirka 15 år gammel, startede jeg på et basisforløb på en teknisk skole. Her ramlede jeg tilfældigt ind i frisørfaget, som var et af de fag, man skulle prøve på skolen. Det var en hurtig og pludselig forelskelse, fordi alt jeg lavede bare fungerede. Jeg var lidt forvirret på det tidspunkt, men med ét blomstrede alt bare for mig. Og derfra gik det stærkt. Jeg vidste, at jeg var kreativ, men havde ikke før det vidst, hvordan det skulle komme til udtryk. Det var en åbenbaring for mig.
En anden bekræftende oplevelse var, da jeg til min svendeprøve havde fået stillet en opgave, som var rigtig svær. Det var at lave det, man kalder en oprulning, som jeg ikke havde prøvet før. Det lyder måske lidt mærkeligt, men jeg så, hvordan man gjorde det i en drøm, og bagefter gik jeg hen og lavede den i virkeligheden og fik mit svendebrev. Siden da har jeg vidst, at det var det, jeg skulle med mit liv.”
Hvor finder du inspiration til dit arbejde?
“Jeg bliver faktisk inspireret rigtig meget af natur og arkitektur. Det kan især være vinkler og former eller teksturer og farver, jeg møder i naturen. Men jeg får også inspiration fra rundt omkring i verden. For eksempel skal jeg snart arbejde på en skydning for DANSK Magazine, hvor det skal være meget grafisk og med farve i håret, så der finder jeg for eksempel inspiration fra en tribal-krigers udseende og fra farvefestivalen Holi i Indien, hvor man kaster med farver. Men jeg trækker også inspiration fra krydderierne fra et marked i Marokko.”
Hvad har været den største udfordring hidtil i din karriere?
“Den største udfordring er, at jeg gerne vil have familieliv og karriere samtidig. At få det til at gå op i en højere enhed, når jeg er så meget på farten. Jeg har netop fået mit andet barn for otte måneder siden, og det er ret hårdt at få det til at hænge sammen med shows og kampagner. Logistikken skal være i orden, hvis man skal have succes begge steder.
Jeg kunne godt tænke mig at komme mere ud og forfølge den store karriere på det internationale marked igen. Jeg kan godt lide at rejse, og før jeg fik barn, havde jeg agent både på det tyske, svenske og amerikanske marked. Men når man har små børn, fungerer det bedst at have base herhjemme. Det er kompromisset mellem arbejde og familieliv.”
Hvor holder du dig fagligt opdateret?
“Min fireårige uddannelse i Sønderborg var meget teknisk. Det er faktisk den længste af sin slags i verden. Her lærte vi grundfaget rigtig godt at kende, hvilket giver en god ballast til selv at være kreativ. Til hverdag øver jeg mig på parykker for at forny de kompetencer, som min uddannelse har givet mig, for der er måske ikke et facit på forhånd, men man prøver at finde det efterhånden. Rent fagligt har jeg taget en ekstra uddannelse på London College of Fashion, men i bund og grund handler det mere om at udfordre sig selv. Der er ingen reelle kurser i, hvordan man laver den ene eller den anden teknik, så det må man selv begive sig ud i, og det gør jeg med mine parykker. Men jeg følger selvfølgelig også med i, hvad andre hår-artister kreerer på diverse sociale medier, og hvordan magasiner som Vogue eller Style.com udvikler faget.”
Hvem er dit hemmelige idol?
“Det er helt klart Guido Palau, manden bag Hair by Guido. Jeg har selv arbejdet sammen med ham, og han er en benhård mand. Jeg var med hans team i Berlin til et Hugo Boss-show, og man kunne tydeligt mærke, at tonen og stemningen er lidt hårdere end til vores lidt mere hyggelige modeuge herhjemme. Jeg ville aldrig selv tale til andre med sådan en tone, og har herhjemme vist, hvordan jeg mener, man er en god chef – men jeg tror, det er godt for unge hår-artister at få noget ballast ude i verden.”
Hvilken smartphone-applikation er uundværlig for dit arbejde?
“Instagram. Det er hurtigt og nemt at afkode, og man kan være med live backstage ved et show eller en skydning. Det er en fed måde at være sammen med sine kollegaer på, synes jeg – at man kan blive inspireret af andre så nemt. Og så bruger jeg selvfølgelig også Style.com, hvor man hurtigt kan få et overblik over de forskellige shows og deres hårlooks. Det er et dejligt nemt værktøj.”
LÆS OGSÅ: