Dansk plus size-koncept prøver kræfter med show under modeugen
Plus size-segmentet udgør et kæmpe marked på verdensplan men er alligevel sjældent repræsenteret, når de internationale modeuger sætter fokus på næste sæsons tendenser. Det bliver der nu lavet om på, når AnnoAnno inviterer til deres første plus size-showevent under Copenhagen Fashion Week.”Et modeshow handler om trends og fungerer som en slags rettesnor for skønhedsidealet. Når plus size derfor ikke er repræsenteret under en modeuge, sender det et underliggende signal om, at plus size-kvinder ikke kan være smukke. Det kunne vi ikke være mere uenige i. Derfor har det været helt naturligt for os at stable et ambitiøst modeshow på benene og dermed sætte fokus på, at plus size-mode er inspirerende, spændende og smukt,” siger Christina Donskov, stylist i det danske online-koncept AnnoAnno, der har specialiseret sig i at udvælge og forhandle tøj fra forskellige plus size-modebrands til kvinder.
I forbindelse med Copenhagen Fashion Week til august har de sat sig for at prøve kræfter med deres første modeshow – et show, som ikke er en del af modeugens officielle showkalender men som skal ses som event, hvor kvinder i alle størrelser kan få indblik i SS19-sæsonens nye tendenser. Målet er nemlig at vise det bedste frem fra de kommende kollektioner fra et udvalg af Danmarks og udlandets største plus size-brands – alt sammen håndplukket og stylet af AnnoAnnos egne stylister.
Selvom showet ikke officielt er med i denne sæsons showkalender, er Copenhagen Fashion Week glade for at se, at flere og flere modevirksomheder bruger modeugen som anledning til at udvikle deres forretning og være med til at præge dagsordenen i modebranchen – ikke mindst når det, som i dette tilfælde, skaber større diversitet i branchen.
”Modeugen skal være rummelig og inkluderende og der skal være plads til diversitet. I vores arbejde med Modebranchens Etiske Charter opfordrer vi branchens aktører til at være bevidste om og tage ansvar for den indflydelse, de har på kropsidealer. Vi ønsker at promovere en sund livsstil og et sundt kropsideal. Det er nogle af vores kerneværdier. Dertil opfordrer vi til mere diversitet, hvad end det handler om køn, etnicitet eller størrelse. Det har vi allerede set på catwalken de seneste sæsoner – derfor glæder det os at se et plus-size event i forbindelse med Copenhagen Fashion Week,” siger Camilla Frank, CEO for Copenhagen Fashion Week.
De udvalgte brands, hvis kollektioner skal vises til showet, er Studio Untold fra Ulla Popken, Adia, Studio og Gozzip fra Sandgaard, ZOEY samt ONLY Carmakoma. Selve showet løber af stablen den 8. august i Lokomotivværkstedet i København.