Day Birger et Mikkelsen afslører ny strategi for overlevelse
Det danske brand er i bedring men døjer stadig med røde tal på bundlinjen. Af denne grund har de igangsat en ny vækststrategi, der blandt andet indebærer, at de skal lukke en fjerdedel af alle butikker.Det er ikke en dans på roser at være Day Birger et Mikkelsen disse år. Virksomhedens nyeste regnskab viser et resultat på -10,7 millioner – hvilket dog er en fremgang fra forrige års minus på 27 millioner – og en egenkapital i underskud med 14 millioner kroner. Men det betyder dog på ingen måde, at Keld Mikkelsen, der i dag er hovedaktionæren i foretagendet, er klar til at kaste håndklædet i ringen.
Day Birger et Mikkelsen har netop løftet sløret for en ny en strategi, der har til formål at vende røde tal til sorte af slagsen. Det medfører blandt andet, at virksomheden skal lukke op mod 25 procent af deres nuværende 27 butikker. Det fortæller Peter Henriksen, der er CEO i selskabet bag Day Birger et Mikkelsen, ADD Mikkelsen A/S, til Finans i dag.
“Nogle af vores butikker ligger for perifert og har ikke nok trafik. De butikker kommer til at lukke, mens vi så vil beholde centrale butikker, som er et godt showroom og har fint med trafik,“ siger han og forklarer, at nedlukningen allerede er igangsat og forventes afsluttet i løbet af i år.
Day Birger et Mikkelsen driver butikker i både Danmark, Sverige, Norge, England, Sydafrika og Kina samt showrooms i Finland, Tyskland, Holland, Schweiz, Polen, Spanien, USA og New Zealand. Det er dog kun butikker og ikke showrooms, brandet har sat sig for at begrænse.
Day Birger et Mikkelsen sætter ind på nethandel
Ifølge Peter Henriksen, er Day Birger et Mikkelsen på vej på rette spor. Foruden at holde sine budgetter og planer gennem en opstramning af butiksporteføljen, vil brandet øge væksten gennem et fornyet fokus på deres online kanaler.
“Vi tror, at en stor del af vores omsætning i fremtiden vil ligge på de digitale platforme. Derfor vil vi nu være innovative og håndtere data på en helt anderledes måde. Vi vil have et mere analytisk fokus, og der skal være et ekstremt tæt samarbejde mellem designere, sælgere og kommunikatører i vores virksomhed,” siger Peter Henriksen videre til Finans.
Han forklarer, at Day Birger Mikkelsen især vil se frem til at fortsætte og udvide samarbejdet med platforme som Boozt, Zalando og Asos – platforme, hvorpå brandets omsætningen steg med 30 procent i 2017. I 2018 er forventningerne at salget øges med 45 procent.
Day Birger Mikkelsen blev stiftet i 1997 af Keld Mikkelsen og Malene Birger, der dog trådte ud af foretagendet efter fem år. I dag ejer Keld Mikkelsen hovedparten af virksomheden, mens Peter Henriksen har en mindre andel af aktierne.