Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

DAY Birger et Mikkelsen tester nyt butikskoncept

Det danske brand har netop åbnet butikken DAY Serendipity – en butik, der er indrettet med genbrugsmaterialer og som forhandler tidligere designs.
Det danske brand har netop åbnet butikken DAY Serendipity – en butik, der er indrettet med genbrugsmaterialer og som forhandler tidligere designs.

Den 10. august kunne DAY Birger et Mikkelsen åbne dørene til deres nyeste satsning indenfor detail – en helt ny konceptbutik på Købmagergade i København. Men i stedet for at indrette butikken med nye møbler, har brandet valgt at gå genbrugsvejen.

Den nye butik, som har fået navnet DAY Serendipity, er designet udelukkende med interiør, genbrugt fra virksomhedens øvrige butikker, kontorer, stande, med mere. Formålet er at sætte fokus på bæredygtighed, og initiativet er fra brandets side et forsøg på at tage del i den stadig voksende bevidsthed indenfor modebranchen.

”Vi vil prøve kræfter med det vi har. Derfor har vi fundet ting, vi har haft glæde af før i tiden i andre sammenhænge, og givet dem en ny funktion. Vi går efter at være mindre strømlinet og arbejde på tværs af de brands vi har skabt – det har været en virkelig interessant proces” siger ejer af DAY Birger et Mikkelsen, Keld Mikkelsen, i en pressemeddelelse.

Butikken vil, foruden at forhandle en kombination af tøj fra DAY Birger et Mikkelsens tre linjer, 2NDDAY, DAY Birger et Mikkelsen og accessorymærket DAY et, også sælge showpieces fra tidligere kollektioner, der normalt ender deres dage på et designarkiv, uden at komme til salg – et initiativ, der ligesom butikkens indretning, har til formål at mindske spild og udnytte alle materialer til fulde, og som markerer brandets fremtidige strategi indenfor detail.

”SERENDIPITY handler om glædelige overraskelser. Det visuelle udtryk og varerne i butikken skal blive ved med at kunne ændre sig for at forblive interessant for kunderne. Vi vil blive ved med at udfordre os selv og være innovative indenfor det DAY univers, vi har skabt. Vi håber at dette bliver fremtiden for vores retail” afslutter Keld Mikkelsen.

Igennem de sidste år har flere danske brands åbnet såkaldte arkivbutikker, der sælger udgåede kollektioner – heriblandt Ganni, Wood Wood og Won Hundred.