Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, INTERVIEW, Strategi

Med bankende hjerte, kendis-kunder og plads til fejltagelser

Søren Le Schmidt synes pludselig at være her, der og alle vegne. Vi har talt med den danske designer om drømmen om at holde sit debutshow inden han fyldte 30, at arbejde bedst med en kvindekrop foran sig og om at skulle knokle for at bevare sit momentum.
Søren Le Schmidt synes pludselig at være her, der og alle vegne. Vi har talt med den danske designer om drømmen om at holde sit debutshow inden han fyldte 30, at arbejde bedst med en kvindekrop foran sig og om at skulle knokle for at bevare sit momentum.

“Det var en drøm for mig, at nå at holde mit første show i eget navn, inden jeg blev 30. Og jeg nåede det heldigvis lige,” fortæller den nu 30-årige designer, Søren Le Schmidt, der den 24. maj kunne invitere hele den danske branche indenfor til sit debutshow i Parc Fermé i Indre By i København – kun én dag før han rundede det skarpe hjørne.

Det er dog ikke kun af personlige årsager, at Søren Le Schmidt valgte at kaste sig ud i et modeshow dette forår. Det var også for at udnytte det momentum, der er omkring hans navn og brand lige nu.

Den danske designer er født og opvokset i Ølgod i Sønderjylland, men flyttede som 19-årig efter at have færdiggjort Handelsgymnasiet. Siden er han også blevet uddannet skrædder på CPH West og har arbejdet både som stylist, visual merchandiser og designer for brands som Samsøe Samsøe, David Andersen og Stasia. Og nu er han så klar til at stå helt på egne ben med sit brand i eget navn – et navn, Søren Le Schmidt for alvor slog fast, da HKH Kronprinsesse Mary deltog i Dronningens nytårstaffel iført hans design – en elegant rød kjole med bløde linjer og arkitektonisk udskæring.

Siden har flere af hans kreationer været at spotte på den røde løber. Men det er ikke kun indenfor haute couture, at han slår sine kreative folder. Udover at drive en forretning ved at skabe især skræddersyede brudekjoler, har Søren Le Schmidt også en ready-to-wear-linje af herretøj kaldet Guilty Pleasure by Søren Le Schmidt. 

“Min virksomhed er på en måde delt op i to. Det er en stor kontrast, men jeg tror, det er meget sundt for mig at have mulighed for at skabe begge dele – at have et så bredt kreativt felt at bevæge mig indenfor. Det giver mig lidt mere diversitet i hverdagen og i mit virke. Og så har jeg også bare en stor passion både de voluminøse kjoler og det mere afslappede og street-inspirerede ready-to-wear,“ siger han og fortæller, at han dog oplever en særlig kreativ tilfredsstillelse med sine kjolebestillinger:

“Det er sjovt at lave begge dele og at lave tøj til både damer og herrer. Men jeg oplever dog også, at der er mulighed for at være mere kreativ med min couture. Hvor jeg med ready-to-wear skal lave større partier og tænke i at designe noget, der passer til flere, kan jeg med couture skabe et look, der er helt unikt til den enkelte person, både når det kommer til design, stil og kropsmål,” fortsætter han og understreger, at den personlige kontakt, der er mellem designer og kunde også spiller en vigtig rolle for ham.

“Jeg tænker meget på kroppen, når jeg designer. Det bunder nok i, at jeg er uddannet skrædder. Jeg vil gerne have kunden foran mig, når jeg udvikler en kjole, så jeg kan designe ud fra og lade mig inspirere af lige netop hendes figur.”

En rygsæk fyldt med forretningserfaring

Det er dog ikke den eneste grund til, at Søren Le Schmidts hjerte især banker for couture-faget. Der er også en forretningsstrategisk årsag til, at han har valgt at specialisere sig i et felt, der synes mere og mere sjældent i en tid, hvor fast fashion lever i bedste velgående.

“Det er klart via mine kjoler, at jeg får mest opmærksomhed som brand. Det er meget nemmere at skabe PR og omsætning med en smuk kjole. Hvis der sidder en kvinde og ser TV eller læser i et ugeblad, og hun spotter en af mine kreationer, så kan hun ringe til mig direkte. På den måde er der både omtale og kunder i det. Ready-to-wear skal man arbejde mere for at få kommunikeret ud,“ siger han.

I dag er Søren Le Schmidt godt i gang med at opbygge en virksomhed i vækst. Den faste kollektion er realiseret ved at have indgået aftaler med en række investorer, hvorimod den del af virksomheden, hvor han laver designs på bestilling, er 100 procent selvejet. For trods af sin unge alder, har Søren Le Schmidt en god portion forretningsforståelse- og erfaring med sig i sit solo-projekt, som han har tilegnet sig i sine tidligere stillinger.

“Jeg tror, at man i en lille virksomhed som min skal være i konstant udvikling og hele tiden forbedre sig, når det er muligt og ikke kun, når det er nødvendigt. I og med at jeg har været ansat hos andre designere, har jeg haft mulighed for at afprøve og opleve, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer, når man driver en virksomhed,” fortæller Søren Le Schmidt, der i dag selv har både en assistent og en skrædder ansat. Målet er dog at udvide sit team i takt med, at efterspørgslen på hans designs – forhåbentlig – fortsætter med at vokse.

“Lige nu er vi ikke så mange, men jeg tror ikke, at det er sundt at tænke på sig selv som værende en ’lille virksomhed’ – man bliver nødt til at have høje ambitioner og bevare troen på sig selv, hvis man skal nå sine mål,” siger han og fortæller, at drømmen lige nu er at opbygge ressourcerne til at kunne udvide med endnu flere varegrupper – og vejen derhen er, ifølge Søren Le Schmidt, brolagt med glade kunder:

“Min strategi er i virkeligheden ganske enkel og kan beskrives således ’kvalitet, ærlighed og tilfredse kunder’. Det tager utrolig lang tid at opbygge et stort kundekartotek, men hvis man ikke behandler sine kunder med respekt, kan man miste dem meget hurtigt igen,” siger han om sin egen stærkeste fordel og tilføjer:

“Det vigtigste er, at du kender årsagen til din succes. Ellers kan du ikke gentage den.“

Samarbejdernes storhedstid

Udover at kunne trække på sin tidligere stillinger, benytter Søren Le Schmidt også en mentor – en mentor, der kender til og har arbejdet i branchen i mere end 20 år, hvilket er et uvurderligt redskab, når man, som Søren Le Schmidt, af og til lader ambitionerne løbe af sted med fornuften.

“Jeg holder løbende møder med min mentor. Hun hjælper mig især med at holde fokus, når jeg får lyst til at prøve det hele. Det er vigtigt at have nogle mål, men jeg har lært, at man også gerne skal have en plan for at nå dem. Der er hun virkelig god for mig,” siger han.

Men selvom Søren Le Schmidt har lært – eller i hvert fald er i gang med at lære – at begrænse sig, er han alligevel levende bevis på, at man ikke behøver at holde sig til ét designspeciale – eller produktkategori for den sags skyld. Udover sin karriere som tøjskaber er Søren Le Schmidt også aktuel med en række designsamarbejder, der er blevet lanceret og skal lanceres henover dette forår og sommer. En af disse er et samarbejde med den københavnske restaurantkæde Grillen, som han har samarbejdet med om sin nyeste ready-to-wear kollektion, der så dagens lys for første gang under debutshowet.

Derudover har han kastet sig ud i en helt ny kategori med et samarbejde med smykkedesigner Jane Kønig. Sammen har de skabt en række herresmykker under navnet King Jane. For Søren Le Schmidt handler det om ikke at låse sig for fast – at bevare sin nysgerrighed.

“Det er så sjovt at designe udenfor min egen kategori. Jeg kan godt lide at sætte min kreativitet på prøve på den måde og udfordre mig selv,” siger han.

Det er dog hverken første eller sidste gang, at Søren Le Schmidt kaster sig ud i en endnu ukendt produktkategori, da han også tidligere har skabt en taskekollektion i samarbejde med Apair og derudover har flere nye, store og spændende projekter i sigte – projekter, han dog gerne vil holde tæt til kroppen lidt endnu.

“Mit mål er at turde tage nogle chancer og lave fejl. Jeg tror på, at man bliver nødt til at arbejde virkelig hårdt i dag for ikke at blive overhalet. Men det gør ikke så meget. Jeg elsker at arbejde, fordi min hobby og min virksomhed smelter sammen. På den måde er jeg virkelig heldig,” slutter Søren Le Schmidt, der har travlt – et par timer senere kaster han sig nemlig ud i endnu en udfordring – en udstilling ved navn City Escapes, som afholdes i samarbejde med Mercedes Benz på Købmagergade i København.