Blomstret modesofa, hot moderadio og velgørenhed
Baum und Pferdgarten designer sofa for nyt møbelbrand, Lukas Graham, Weekday og Birgitte Herskind designer i den gode sags tjeneste og så er Virgil Abloh blevet radiovært.Det bedste fra to verdener
Det er ikke kun herhjemme, at Carcel har fanget an hos de bevidste forbrugere. Også udlandet har fået øjnene op for det stadig unge, danske brand, der blev lanceret for første gang for lige godt ét år siden. Carcel har indgået et samarbejde med luksusmodeportalen, Net-A-Porter, der fra i dag forhandler de populære strikdesigns, som især er kendetegnet ved at blive produceret af indsatte peruvianske kvindefængsler.
“Ved at samarbejde med Net-A-Porter har vi mulighed for at bevise, at ansvarlige produktionsmetoder og produkter godt kan være både skalerbare og kommercielle,” lyder det fra Veronica D’Souza, CEO og stifter af Carcel.
Blomstrede sofadrømme
Blomstertendensen synes aldrig at stoppe, og det printede flora spreder sig fortsat smukt ud over ikke bare kjoler og toppe, men også vores interiør. Det har det nye, danske sofabrand Common nu taget til sig og lancerer nu to sofaer designet af Baum und Pferdgarten. De erfarne designere bag, Helle Hestehave og Rikke Baumgarten, har taget deres mønsterflair fra modeverdenen med til Common og lanceret modellen ’Flowerfield’, der er lavet af velour og kommer i enten et blomsterprint eller et leopardprint.
“Vi har arbejdet ud fra idéen om, at møbler kan være både dramatiske og poetiske, kan fortælle en historie og behøver ikke kun være funktionelle,” fortæller designduoen om samarbejdet.
Endnu flere møbler
Den svenske modegigant H&M har netop annonceret, at de ved udgangen af september åbner dørene til deres første H&M Home-konceptbutik i Danmark. Den 550 kvadratmeter store butik vil over to etager byde på en omfattende udvidelse af det interiørunivers, som H&M Home har etableret på deres digitale platform – men i den fysiske butik vil man kunne modtage råd og idéer til boligindretning. Åbningen skal ses som næste skridt i brandets ambition om at blive den foretrukne destination indenfor boligindretning.
Den nye konceptbutik åbner på Købmagergade 36.
Multitalent indtager æteren
Den nyligt udnævnte chefdesigner for Louis Vuitton, den meget omtalte Virgil Abloh, har fået sit eget radioprogram på Beats 1 radio, som er en del af Apple Music, med titlen ‘Televised Radio’. Virgil Abloh har været DJ siden sin gymnasietid, så det er et velkendt territorium den multitalentfulde designer bag Off-White og nu også Louis Vuitton, begiver sig ud i. Programmet byder ud over et mix af ny musik og ældre klassikere også på interviews med designerens mange venner og bekendte fra den kreative sfære.
Radioprogrammet havde premiere i mandags, den 18. juni, blot tre dage før Virgil Ablohs debutkollektion for Louis Vuitton indtog den parisiske modeuge i går.
En uge i velgørenhedens tegn – og ikke
I samme uge som Melania Trumps tankeløse påklædning under et besøg i to interneringslejre for migrantbørn, har flere modebrands udnyttet den indflydelse som deres virksomheder har til at designe T-shirts og kollektioner i velgørende sagers tjenester.
Designeren Birgitte Herskind har teamet op med det sociale netværk Headspace, der tilbyder gratis rådgivning til børn og unge mellem 12-25 år. Samarbejdet går på en T-shirt, der skal sætte fokus på børns og unges mentale tilstand. T-shirten og kampagnen med navnet ’Stop Self Shaming’, er et lille opråb om at passe på sig selv og sine nærmeste som et ungt menneske og har derfor små opmuntrende ord og detaljer flere steder.
Overskuddet fra salget af T-shirten går ubeskåret til Headspaces arbejde for børn og unges trivsel.
Samtidig har den svenske high street-kæde Weekday i forbindelse med World Refugee Day den 20. juni samarbejdet med FN Refugee Agency om en velgørende kollektion, hvis salg skal støtte de mange millioner flygtninge verden over. Alt overskud går direkte til organisationens arbejde.
Kampagnen løber fra den 20. – 27. juni, hvor Weekday også opfordrer folk til at donere direkte til FN Refugees arbejde.
Også musikbranchen laver mode i den gode sags tjeneste. Lukas Graham har således samarbejdet med SELECTED FEMME/HOMME om at samle ind til Muskelsvindsfondens Plads-til-forskelle-pris med lanceringen af en specialdesignet T-shirt. Ideen bag designet har været at symbolisere den mangfoldighed, som både Lukas Graham, der er vokset op i fristaden Christiania, og Muskelsvindsfonden advokerer for og som prisen er et bevis på.
T-shirten kan købes online i alle SELECTED-butikker samt til Grøn Koncert, som i år turnerer landet rundt fra den 19.-29. juli for at støtte Muskelsvindsfondens arbejde.
Sport som politisk middel
I samme boldgade, har det danske sportsmærke Hummel benyttet Fodbold-VM som en mulighed for at lufte sin politiske ambitioner og den magt, de som en international virksomhed har. De har nemlig hejst en tretten meter høj regnbuetrøje med budskabet ’Change the world’ på russisk på brystet på Aarhus Havn. Oveni det har de lanceret en fodboldtrøje med det karakteristiske LGBT-flag på samt et anførerbind i samme farver, som støtte til den undertrykkelse, som seksuelle minoriteter har oplevet i VMs værtsnation, Rusland. Overskuddet går derfor til the Russian LGBT Sport Federation, som arbejder for at samle det russiske LGBT-miljø i sporten.
Salget af regnbuetrøjen og anførerbindet vil foregå i Danmark, Tyskland og England under hele VM-slutrunden.
Dansk-japansk smykkesamarbejde
Den anerkendte danske smykkedesigner Vibe Harsløf har samarbejdet med det japanske high-fashion brand Facetasm, der bliver forhandlet i store butikker som Dover Street Market og Barneys. Kollektionen, der består af håndlavede halskæder og ringe og som alle fortolker temaet ’Together’, er lavet i sølv eller beton blev præsenteret i forbindelse med Facetasms SS/19-kollektion.
Vibe Harsløf har tidligere samarbejdet med Anne Sofie Madsen og Emil Bang Hoffmann.
NYT OM NAVNE
En Fant hyrer ny Brand Manager
Børneskomærket EN FANT har ansat Barbara Jepsen som Brand Manager. Hun kommer fra en lignende stilling hos Pom Pom, der også laver fodtøj til børn, og har mange års brancheerfaring.
Barbara Jepsen tiltrådte officielt sin stilling som Brand Manager den 1. juni 2018.