Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
S.N.S. Herning
Alle nyheder, Indland, Strategi

Familieejet strikfirma undviger konkurs

Børsen kunne i onsdags meddele, at S.N.S. Herning havde erklæret sig konkurs efter et hårdt år i 2017. Blot to dage senere kom redningen dog.
Børsen kunne i onsdags meddele, at S.N.S. Herning havde erklæret sig konkurs efter et hårdt år i 2017. Blot to dage senere kom redningen dog.

Den klassiske boblestrik er i Danmark nærmest synonym med S.N.S. Herning, der siden 1931 har produceret sømandsstrik til danskerne. Brandet har dog også har været populær uden for landets grænser, især i Japan. Men grundet et tab af netop de store, og ellers loyale, japanske kunder i 2017 måtte Søren Skyt og S.N.S. Herning se kendsgerningerne i øjnene – onsdag den 6. juni erklærede virksomheden sig konkurs.

“Det (2017, red.) var et virkelig skidt år. Vi fik et tab på over 1 millioner kroner, som fjernede mere end halvdelen af egenkapitalen. Og så var der ikke sikkerhed nok til, at vi kunne få finansieret produktion af de ordrer, vi havde. Samtidig hoppede en ekstern investor fra,” siger den hidtidige ejer og direktør samt barnebarn af firmaets stifter, Søren Skyt, ifølge Børsen om baggrunden for konkursbegæringen.

Fredag den 8. juni, to dage senere, kom det dog heldigvis frem, at S.N.S. Herning kunne nøjes med forskrækkelsen – en investorgruppe med Søren Skyts kone Laila Skyt i front, havde købt aktiverne i den traditionsrige virksomhed. Det betyder, at 3. generation af Nielsen Skyt, kan videreføre familievirksomheden.

“Det lyksalige er, at det er lykkes at få stablet noget kapital på benene via familie og venner. Det er en kreds af syv personer, som har lånt midler til min hustru og jeg, så vi har kunnet lave et selskab, der overtager alle aktiver og kan sikre, at varemærket bliver i familiens eje,” udtaler Søren Skyt til Herning Folkeblad og fortæller samtidig, at firmaet i fremtiden rykker hele produktionen til Letland, hvor en danskejet strikvirksomhed vil fortsætte fremstillingen af Skyt-familiens klassiske kendetegn. I flere år har kun sammensyningen af brandets strik foregået i Letland.

Nye kommunikative udfordringer

Udfordringen for familievirksomheden bliver altså i fremtiden at overbevise sine kunder om, at kvaliteten af mærket – der hidtil har insisteret på lokalproduktion til trods for de høje omkostninger – ikke forringes af at blive rykket udenlands. En udfordring Søren Skyt da også er opmærksom på.

“Det er svært, når jeg hidtil har stået på mål for, at det var vigtigt med placering i Herning, og det bliver da interessant at se, om forbrugerne vil købe den præmis, at kvalitet ikke har noget med nationalitet at gøre. Dér har vi en kommunikationsopgave,” forklarer Søren Skyt til Børsen og understreger:

“Vi vil selvfølgelig fortsat satse på høj kvalitet, og hvis en placering i Herning stiller sig i vejen for det, så må vi ændre vores setup,” siger han.

For S.N.S. Herning ser den nære fremtid lys ud. Dog vil omlægningen og den nye kurs betyde en halvering af omsætningen på 12-15 millioner kroner om året, fortæller direktøren til Børsen. Han har nemlig indset, at man nok er nødt til at skære fra for at kunne bygge en bæredygtig virksomhed op igen. Og det rammer bredden af kollektionerne.

“Vi kan ikke i år nå at levere til alle de kunder, der har afgivet ordrer. Så nu skærer vi ind til de mest klassiske varer og prøver at tilgodese så mange som muligt,” afslutter direktøren.