“Det har altid været en drøm at starte et denimbrand, og nu opstod der altså en mulighed for at gøre det.”

Sådan lyder det fra designer Martin Munch, der sammen med medejer og investor, Steen Gloggengieser, har stiftet denimmærket WHY7.

Martin Munchs interesse for denim startede allerede som 14-årig, hvor han sammen med sin mor omsyede og solgte jakker lavet af gamle jeans. I dag kan han skrive både skrædder, designer og iværksætter på CV’et, med reference til brands som Minimum, Munji Jeans, Punk Royal, Blake Copenhagen, Trousers og Noisy May.

“Der har været mange tilløb til WHY7, men nu er jeg kommet tilbage til der, hvor det hele startede. Jeg er glad for, at jeg starter op nu, for den erfaring, jeg har samlet i løbet af min karriere, ville jeg ikke have været foruden,” fortsætter Martin Munch i en pressemeddelelse.

Den bedste indenfor denimgenren

Foruden at have til formål at skabe det perfekte par jeans, er WHY7 grundlagt på baggrund af et ønske om at sætte fokus på godt håndværk, skandinavisk enkelthed og funktionalitet. Brandet har sin oprindelse i Aarhus og skal efter planen lancere fire årlige kollektioner, som undervejs suppleres af små opfølgningskollektioner.

At Martin Munch endnu en gang har valgt at dedikere sig til det poplære, slidstærke materiale har været en helt naturlig beslutning for den efterhånden garvede designer:

“Jeg har både på skrædderskole og forskellige andre produktioner arbejdet med mange forskellige materialer, men denim har altid været mit fortrukne og det, jeg har vendt tilbage til. Der er kæmpe frihed i at arbejde med denim. For mig handler det også om at vælge en genre at blive god til, og jeg har en klar vision om at blive den bedste indenfor denne genre, og det kræver altså at man bliver ved med at arbejde med det,” fortsætter han.

Internationale ambitioner fra start

Martin Munchs nye brand forhandles på nuværende tidspunkt både herhjemme, såvel som i Tyskland og Holland. Men planen er at sende WHY7 langt udover de både danske- og europæiske grænser med ambitionerne om et internationalt gennembrud fra start. Af denne grund vil han allerede i juli udvide til både det canadiske- og norske marked.

For Martin Munch handler det om at turde drømme stort, men samtidig have et skarpt fokus på at sikre både tillid og tilfredshed hos kunderne.

“Min erfaring siger mig, at man kan lade sig friste af mange ting, men det er simpelthen vigtigt bare at holde fokus og sørge for, at ens kunder stoler på ens produkt, og så kan man jo vokse derfra. Men det er klart, at vi hos WHY7 har en meget global tankegang og satser på global succes,” afslutter Martin Munch.

WHY7s SS19-kollektion kan opleves for første gang på Panorama i Berlin fra den 3. – 5. juli.