Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Strategi

Alle vil ind på influencermarkedet

På få år er influencers gået fra at være et ukendt til et fast begreb, når man taler kommunikation og forretning i modebranchen. To af branchens kendte spillere har nu meldt sig på banen med nye initiativer.
På få år er influencers gået fra at være et ukendt til et fast begreb, når man taler kommunikation og forretning i modebranchen. To af branchens kendte spillere har nu meldt sig på banen med nye initiativer.

Midt i maj, præsenterede Patriksson Communication deres nyeste tilføjelse til forretningen: En Talent Management-afdeling med fokus på online og offline talenter som Janka Polliani, Darja Baraninik og Hege Badendyck.

I dag melder Egmont Publishing og Unique Models, at de sammen vil starte influencer-bureauet Unique Social. Nyudviklingen sker i kølvandet på Egmonts køb af aktiemajoriteten af Unique Models efter at have været i bureauets ejerkreds siden 1989. Tiltaget Unique Social skal i første omgang udnytte de store skarer af følgere, som Uniques topmodeller – der blandt andet tæller Josephine Skriver, Oliver Bjerrehuus og Caroline Fleming – i forvejen har.

Administrerende direktør i Egmont Publishing Danmark, Klaus Høeg-Hagensen, der også er bestyrelsesformand i Unique Models, udtaler i en pressemeddelelse:
“Influencere er en stærk markedsføringskanal, som vil vokse de kommende år. Det ligger i naturlig forlængelse af Unique Models at bygge et lige så stærkt og professionelt bureau inden for influencermarketing med klart fokus på mode og livsstil,” siger han.

Med Unique Social ligger også en ambition om at professionalisere influencermarkedet med de to parters kombinerede ekspertiser.

“For os er det vigtigt at sikre en professionel håndtering af både influencere, kunder og samarbejdspartnere. Det nytter eksempelvis ikke at aflønne influencere i fire T-shirts og to par kondisko. Og med den professionalisme, Unique har udvist inden for modelbranchen, er vi sikre på, at de også her kan være med til at løfte opgaven. Med Unique Models mange eftertragtede influencere og Egmont Publishings ekspertise inden for mode, livsstil og salg, har vi gode forudsætninger for at skabe et professionelt bureau baseret på stærke profiler fra både Unique og Egmont Publishing,” siger han.

Naturlig udvikling af modelbureauet

Også for Unique Models ligger samarbejdet som en naturlig forlængelse af de karriereplaner, der i forvejen lægges for bureauets modeller og ikke mindst af partnerskabet med Egmont, der ifølge administrerende direktør i Unique, Jacqueline Friis-Mikkelsen, er en af bureauets grundpiller.

“Vi lægger stor vægt på at vejlede vores modeller og lave planer for deres karriereudvikling. På samme måde er det afgørende for vores influencere, at de får den rette rådgivning og bevarer deres troværdighed. De modeller, der er dygtige influencere, er dem, der i forvejen har troværdig og en høj grad af integritet. Det nytter ikke, at de den ene uge laver vaskepulver og den næste uge toiletpapir – der skal være en plan, og man må ikke slide influencere op. Derfor har vi også en langsigtet tilgang til vores arbejde i Unique Social. Selvfølgelig vil vi gerne tjene penge, men det skal ske med en grundig strategi og et i samarbejde med kunderne, så de enkelte kampagner bliver forløst rigtigt. Troværdighed er et key word,” siger Jacqueline Friis-Mikkelsen.

Fokus på strategisk kommunikation

Hos Patricksson Communication vil man i den nyetablerede talentafdeling bygge videre på bureauets netværk og knowhow i forhold til strategisk kommunikation og tilbyde et skræddersyet set-up, som inkluderer repræsentation, personlig branding og konsultation, forretningsudvikling, strategisk rådgivning, kampagneorienteret projektstyrelse samt salg og forhandlinger. Afdelingen kommer til at repræsentere makro- og mikrotalenter indenfor forskellige segmenter, der strækker sig henover felter som mode, kunst, design, film og musik og tæller i dag blandt andet Darja Barannik, Janka Polliani og Sophie Roe.

”Med tanke på dagens medielandskab og kommunikationsbranchens konstante udvikling, så var det et naturligt tiltag at åbne en separat afdeling, som dedikerer sig til at repræsentere online og offline talenter. Vi kommer til at drage nytte af vores omfattende kommunikationsviden samt vores kreative og internationale netværk for at forene talenter og mærker, både lokalt og globalt” fortæller Hanna Renlund Westerberg, CEO hos Patriksson Communication.

Begge nytiltag er i gang og forventer at udvide deres porteføljer betydeligt fremover.