Bæredygtighed er rykket ind i modebranchens bestyrelser
For andet år i træk har Global Fashion Agenda taget pulsen på tøjindustriens bæredygtige indsats med en omfattende rapport. Den gode nyhed er, at det går fremad. Den dårlige er, at det ikke går hurtigt nok.“Jeg er rigtig glad for, at bæredygtighed endelig er rykket ud af laboratoriet og ind i modebranchens bestyrelser. Det gør mig meget optimistisk at se, at den bæredygtige målsætning nu påvirker beslutningstagerne på et strategisk niveau.”
Sådan fortæller Morten Lehmann, Chief Sustainability Officer hos Global Fashion Agenda (GFA), som i næste uge afholder Copenhagen Fashion Summit. I den forbindelse har de i dag publiceret deres årlige Pulse of the Fashion Industry-rapport i samarbejde med Boston Consulting Group. Rapporten, der så at sige tager pulsen på branchens bæredygtige helbred, er udarbejdet ved hjælp af data fra Sustainable Apparel Coalition’s Higg Index samt en undersøgelse af mere end 90 ledere i modebranchen og 50 dybdegående interviews.
Men hvordan går det så med modeindustriens indsats indenfor miljø og social ansvarlighed? Ifølge den netop offentliggjorte, 124 sider-lange rapport, er branchens ’puls’ forbedret med seks point, så den nu ligger på 38 ud af 100, sammenlignet med sidste års 32. Derudover viser rapporten, at 52 procent af industrilederne i undersøgelsen bruger bæredygtighed som vejledende for næsten alle strategiske beslutninger, hvilket er en stigning på 18 procent i forhold til året før.
I alt har 75 procent af modebranchens virksomheder i løbet af 2017 forbedret deres score, hvilket, ifølge GFA, tyder på, at bæredygtighed i stigende grad prioriteres blandt branchens ledere – men udviklingen går stadig ikke hurtigt nok.
Branchens forskellige aktører bevæger sig nemlig i meget forskellig hastighed, når det kommer til at implementere forandring. Hvorimod det største fremskridt ses hos de små og mellemstore virksomheder (SMV’er) i mellempris-segmentet, halter SMV’erne i lavpris-segmentet bagud. Branchens største virksomheder er stadig frontløberne i udviklingen, men også her er der plads til forbedring, da deres score ikke er steget så meget, som resten af branchens gennemsnit. Det skyldes, ifølge GFA, at mange af dem oplever, at de er nået et teknologisk og infrastrukturelt loft, der gør at de ikke kan komme videre i deres bæredygtige målsætning, før de får adgang til ny teknologi og innovative løsninger.
Bæredygtighed betaler sig
Bæredygtighed er en god forretning. Det mener GFA og Boston Consulting Group i hvert fald. Udover at tage pulsen på branchens bæredygtige indsats, har de i år også målt den økonomiske virksomhedsgevinst ved at investere i bæredygtighed. Og her ses det tydeligt, at det faktisk kan have en positiv indvirkning på en virksomheds omsætning at arbejde med CSR.
Beregninger viser nemlig, at investeringer i ressourceeffektivitet, trygge arbejdsmiljøer og bæredygtige materialer kan øge en virksomheds indtjening med 1-2 procentpoint frem mod 2030. Endnu mere tydeligt bliver det, når man ser på, hvad det kan have af konsekvenser for virksomheder, der ikke foretager en bæredygtig omstilling. Det kan nemlig medføre et fald i indtjeningen på 3-4 procentpoint inden 2030. Ifølge Sebastian Boger, partner i Boston Consulting Group, er det blot endnu mere grund til at påbegynde forvandlingen af sin forretningsmodel til en mere ansvarlig af slagsen.
“Virkningen går ud over brandopbygning og risikostyring. Bæredygtighed kan rent faktisk øge rentabiliteten for modefirmaer,” siger han.
For første gang har rapporten også udarbejdet en såkaldt Puls-kurve, der giver virksomheder mulighed for at sammenligne deres indsats med andre i industrien, samt et Roadmap to Scale, der skal fungere som en inspirationsguide med konkret vejledning til at påbegynde arbejdet med bæredygtighed.
Copenhagen Fashion Summit er i år udvidet til et to-dages arrangement, og løber af stablen i næste uge, den 15.-16. maj. Du kan læse hele Pulse of the Fashion Industry-rapporten her.