Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Navne, Udland

Christopher Baileys afløser er fundet

Burberry har netop annonceret, at de nu har fundet deres nye kreative direktør – og valget er faldet på Riccardo Tisci, der sidste år forlod Givenchy efter 12 år.
Burberry har netop annonceret, at de nu har fundet deres nye kreative direktør – og valget er faldet på Riccardo Tisci, der sidste år forlod Givenchy efter 12 år.

Efter mange måneders spekulationer i kølvandet på, at Christopher Bailey bekendtgjorde sin afgang, har Burberry netop annonceret, at Givenchy-designeren Riccardo Tisci overtager stillingen.

Selvom Riccardo Tisci skal udfylde store sko efter Christopher Bailey, der orkestrerede Burberrys kreative udfoldelser igennem 17 år, er der ingen tvivl om, at italieneren tiltræder stillingen godt rustet. Han var i sit mangeårige virke som kreativ direktør for Givenchy med til at revitalisere og manifestere brandet blandt en yngre generation af forbrugere – blandt andet i kraft af hans designmæssige fusion af streetwear og luksus. Noget Burberrys administrerende direktør Marco Gobbetti også lægger vægt på i valget af den italienske designer.

“Riccardo er en af vores tids mest talentfulde designere. Hans designs har en moderne elegance og hans evne til at blande streetwear med finere mode er noget, der er yderst efterspurgt af nutidens luksusforbruger. Riccardos kreative vision vil styrke de ambitioner, vi har på Burberrys vegne,” siger han om ansættelsen i en pressemeddelelse.

Mange havde spekuleret i, at navne som Pheobe Philo og den nyligt afgåede Louis Vuitton-designer Kim Jones skulle afløse Christopher Bailey, men ansættelsen af den Central Saint Martins-uddannede Riccardo Tisci kommer alligevel ikke som nogen større overraskelse. Marco Gobbetti og Riccardo Tisci har nemlig en fælles fortid hos Givenchy, idet Marco Gobbetti var husets administrerende direktør – og dermed chef for Riccardo Tisci mellem 2004 og 2008.

“Jeg er beæret og begejstret over at slutte mig til Burberry som ny kreativ direktør og over at blive genforenet med Marco Gobbetti. Jeg har kæmpe respekt for Burberrys britiske arv og globale rækkevidde, og jeg er begejstret over potentialet for dette unikke brand,” fortæller den nyslåede kreative direktør på Burberrys egen side.

Riccardo Tisci tiltræder sin nye rolle den 12. marts og kan til september præsentere sin første kollektion for Burberry.