Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Woolmark Prize åbner for ansøgninger

Den internationale designkonkurrence har fået nyt format, der indebærer en anden udvælgelsesproces – nu kan brands nemlig selv ansøge om være med i kapløbet om den anerkendte pris.
Den internationale designkonkurrence har fået nyt format, der indebærer en anden udvælgelsesproces – nu kan brands nemlig selv ansøge om være med i kapløbet om den anerkendte pris.

Den prestigefyldte, australske designkonkurrence International Woolmark Prize har offentliggjort en ændring i deres efterhånden veletablerede udvælgelsesprocedure. Førhen blev designere og brands indstillet til konkurrencen via såkaldte nominating bodies fra hvert land, men den fremgangsmåde er nu udskiftet. For første gang kan brands selv ansøge om at deltage i konkurrencen, såfremt de lever op til en række krav. Det skriver DM&T, der tidligere var nominating body for Skandinavien.

Flere danske designere har tidligere høstet anerkendelse gennem konkurrencen, heriblandt TONSURE, der løb med prisen i menswear-kategorien i juni 2016. Også Asger Juel Larsen, Nicholas Nybro og Mark Kenly Domino Tan er blandt de tidligere danske deltagere.

Virksomheden bag konkurrencen, The Woolmark Company, opfordrer alle brands og designere, som er på et tidligt stadie i deres karriere og som ønsker at udvide deres internationale rækkevidde, til at ansøge om deltagelse i konkurrencen for 2018/19, såfremt man kan leve op til følgende kriterier:

  • Der må maksimalt nomineres to personer per brand.
  • Ansøgere skal være permanent bosat i det land, de stiller op for.
  • Ansøgere skal have et innovativt brug af materialer og tekstiler, og skal som minimum have produceret kommercielle produkter i 3 år og i maksimalt 8 år.
  • Ansøgere skal have erfaring med leverandørkæder og kunne påvise årlig salgsvækst.
  • Ansøgere må maksimalt være repræsenteret hos fem af forhandlerne på International Woolmark Prizes Global Retail Network-liste.

Fra 2018/19 er der tre delfinaler i både Australien, Europa og de Britiske Øer samt Amerika. Hver region udvælger én vinder indenfor dame- og herretøj, som modtager 70.000 australske dollars og som skal opstille til den internationale finale. Her vinder man 200.000 australske dollars samt mulighed for et salgssamarbejde med nogle af verdens førende butikker og stormagasiner.

Ansøgningsfristen er den 28. februar 2018. Læs mere her.