Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

NEYE øger omsætningen

Den danske butikskæde har netop fremlagt et tilfredsstillende årsregnskab – og løftet sløret for en potentiel udenlandsk ekspansion.
Den danske butikskæde har netop fremlagt et tilfredsstillende årsregnskab – og løftet sløret for en potentiel udenlandsk ekspansion.

Den danske taskekæde NEYE har netop præsenteret regnskab for året 2016/17, som viser en virksomhed i vækst. NEYEs omsætning for perioden ender på lige godt 343 millioner kroner, mod 288 millioner kroner året før, hvilket koncernen i den netop offentliggjorte årsrapport betegner som værende tilfredsstillende og efter forventningerne.

Ifølge administrerende direktør Camilla Raffnsøe har årets resultat især været påvirket af, at NEYE i perioden har udvidet forretningen.

”Vores øgede omsætning skyldes primært, at vi lavede et opkøb af konkurrenten Kaza sidste år, og nu er vi i god drift med de nye Kaza-butikker,” siger hun til Finans.

NEYE driver i dag 43 butikker fordelt over hele landet, og planen er nu, at det tal skal stige betydeligt fremover – potentielt også udenfor de danske grænser.

”Vi planlægger at åbne flere butikker, men ikke på det danske marked. De endelige beslutninger er endnu ikke truffet, men i øjeblikket undersøger vi de nordiske lande og Tyskland,” fortæller Camilla Raffnsøe videre.

NEYE A/S er ejet af NEYE Fonden, der har til formål at støtte kræftforskning i Danmark. I 40 år har de doneret deres årlige overskud fra samtlige NEYE-butikker og webshop til formålet, og herunder var 2017 ingen undtagelse. Tilbage i oktober fordelte NEYE-Fonden 12 millioner kroner imellem to danske kræftforskere, henholdsvis professor og overlæge Inge Marie Svane, der forsker i immunterapi til behandling af kræft, og professor Kristian Helin, der forsker i nye behandlingsformer mod hjernetumorer.

”Vi vil gerne have, at vores kunder går ind i en NEYE-butik på grund af produktet, men derfor håber vi stadig, at det ligger i baghovedet, at de samtidig støtter et godt formål. Det er den balance vi ønsker og den historie, som vi bestræber os i at fortælle i vores kommunikationsstrategi,” fortalte Camilla Raffnsøe i november 2017 til Fashion Forum.

I årsrapporten skriver NEYE desuden, at de forventer fortsat stigende omsætning for regnskabsåret 2017/18.