Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

BESTSELLER øger indsatsen for genanvendelse

Koncernen fremlægger leverandørlister og præsenterer nye, strategiske fokusområder for genanvendelse af tekstiler.
Koncernen fremlægger leverandørlister og præsenterer nye, strategiske fokusområder for genanvendelse af tekstiler.

BESTSELLER har meldt ud, at de nu er klar med tre konkrete bæredygtighedsmål frem mod 2020 og så har virksomheden for første gang åbnet op for, hvem deres primærleverandører er.

”Vi arbejder kontinuerligt på at skabe øget transparens i vores leverandørkæder, så derfor offentliggør vi nu informationen på de fabrikker, vi arbejder sammen med,” fortæller Sustainability Manager Dorte Rye i en pressemeddelelse.

Den nyligt tilgængelige information indeholder navne og adresser på de fabrikker, BESTSELLER samarbejder med, og vil blive opdateret to gange om året.

Ligeledes sætter BESTSELLER specifikt ind på genanvendelse af tekstiler efter forbrugeren er færdig med tøjet. Som underskriver af Global Fashion Agendas Call to Action, har koncernen forpligtet sig til at arbejde hen imod et mere cirkulært system. Det udmunder sig nu i tre fokusområder. Første punkt på dagsordenen at uddanne alle BESTSELLER-designere til at tænke mere cirkulært i designprocessen, således at der forelægger en konkret designstrategi for genanvendelse.

For det andet vil koncernen øge mængden af brugt tøj, der indsamles efter forbrugeren er færdig med det. Mere specifikt betyder det, at når vi rammer 2020, vil BESTSELLER tilbyde forbrugere på udvalgte markeder, at de kan aflevere deres brugte tøj til genanvendelse.

Sidste punkt på dagordenen er at øge brugen af genanvendte tekstilfibre. BESTSELLER vil forsøge sig med et pilotprojekt, hvor der skal laves to par jeans af genanvendt bomuld til JACK & JONES. Projektet er færdigtestet og bliver evalueret i 2018.

De tre fokusområder sætter udelukkende ind over for genanvendelse af tøj, som forbrugerne ikke længere vil have, og inkluderer derfor ikke de genanvendte tekstiler, som BESTSELLER allerede arbejder med i sin leverandørkæde.