Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi, Udland

H&M og Alibaba Group udvider samarbejdet

Den svenske modekoncern øger indsatsen i Kina i samarbejde med verdens største e-commerce platform, Tmall.
Den svenske modekoncern øger indsatsen i Kina i samarbejde med verdens største e-commerce platform, Tmall.

Svenske H&M Group har de sidste ti år haft godt tag i det kinesiske marked, hvor de for første gang ekspanderede til den del af verden. I dag har koncernen mere end 500 fysiske butikker i landet, såvel som en online platform og en omsætning på lige godt 11 milliarder svenske kroner. Især Monki har fået en varm modtagelse af de kinesiske forbrugere, siden brandet blev lanceret på Alibaba-gruppens webshop – og verdens største e-handelsplatform – Tmall. Men nu er tiden inde til at give H&M-brandet samme modtagelse.

H&M Group har netop offentliggjort, at de udvider samarbejdet med ditto modegigant, Alibaba. Fremover vil varer fra både H&M-brandet samt H&M Home blive indført på Tmall.

”Vi er meget glade for at få mulighed for at gøre H&M endnu mere tilgængeligt i Kina. Tmall er et vigtigt supplement til vores eksisterende fysiske butikker og digitale forretning. Vi ser stort potentiale for en betydelig, fremtidig vækst, som Tmall vil blive en stor del af,” lyder det fra Karl-Johan Persson, CEO of the H&M Group, i en pressemeddelelse.

H&M og H&M Home vil blive lanceret på Tmall i løbet af foråret 2018, men allerede nu er der også forhandlinger om, hvorvidt koncernens øvrige brands skal følge trop på sigt.

”Som en af verdens mest innovative virksomheder er H&M et perfekt match for Alibabas Tmall-platform. Vi er beærede over at kunne udvide vores samarbejde med H&M og være vært for deres flagskibsbutik, så vores 500 millioner kunder kan interagere med H&Ms brands,” tilføjer Alibaba Groups præsident Michael Evans.

Presset detailhandel
I kølvandet på H&Ms udvidede samarbejde med online højdespringeren Alibaba, fremlægger koncernen dog også et regnskab, der bærer præg af en udfordret detailhandel. H&M Groups regnskab for fjerde kvartal faldt med fire procent, sammenlignet med samme periode sidste år, med et salgsresultat på 58,5 milliarder svenske kroner inklusiv moms.

Fjerde kvartal er derfor lavere end forventet hos H&M-gruppen, der dog overordnet set fortsatte sin vækst – både salget online og H&Ms øvrige brands kom ud styrkede. Ifølge koncernen selv er det især H&M-brandets fysiske butikker, der har påvirket den negative udvikling i perioden. Af denne grund skriver H&M ligeledes i pressemeddelelsen, at det kommende år vil blive præget af flere butikslukninger og åbningen af færre nye, i ønsket om at målrette forretningen til forbrugernes forandrede ønsker og adfærd, såvel som at styrke butiksporteføljen og balancegangen mellem fysisk og online tilstedeværelse.

H&Ms fulde regnskab for 2017 bliver offentliggjort den 31. januar 2018.