Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Black Friday møder grøn modstand

Igen i år tager adskillige danske brands afstand til den store udsalgsfest. Bæredygtige værdier, unødvendigt overforbrug og usund udsalgskultur er blandt hovedårsagerne.
Igen i år tager adskillige danske brands afstand til den store udsalgsfest. Bæredygtige værdier, unødvendigt overforbrug og usund udsalgskultur er blandt hovedårsagerne.

I sidste uge kunne AIAYUs CEO Maria Glæsel fortælle, at de har valgt at være tro mod deres bæredygtige rødder og tage afstand til Black Friday på fredag. I stedet for at tage del i udsalgsfesten har de lanceret en reparationskampagne, der skal gøre oprør mod brug og smid væk-kulturen. Men de er langt fra de eneste.

I skrivende stund har flere danske brands tilkendegivet, at de heller ikke støtter Black Friday trods stigende salgstal og shoppelystne forbrugere, der er villige til at spendere store pengesummer til gengæld for et godt tilbud.

Årsagerne er mange, men alle har de til fælles, at de ønsker at sætte farten ned – en værdi, der ikke går hånd i hånd med det amerikanske udsalgsfænomens forbrugstendens.

Forbliv grøn
Det danske og bæredygtige brand ELSK har ligesom AIAYU også valgt at bruge Black Friday på noget andet end tilbudsræs og slagtilbud. På fredag har de planlagt at lukke deres firma og webshop ned, og i stedet invitere alle til gratis arrangement i Klitmøller, hvor virksomheden har sin oprindelse. Hos ELSK mener man nemlig, at Black Friday skaber et unødvendigt overforbrug og at den konstante tilbudsjagt ikke er fremmende for hverken kvalitet eller bæredygtighed.

”Man mærker tydeligt, at butikkerne har sværere og sværere ved at sælge varer til fuld pris. De mange tilbudskampagner er blevet normen i branchen og det skaber et enormt pres på både butikkerne og leverandørerne. Som branche skyder vi os selv i foden og vi gør det også sværere for forbrugerne at se, hvornår de rent faktisk får en god handel. Vi kan og vil ikke være en del af den kamp. Hvis vi skulle, kunne vi ikke levere produkter i den kvalitet og standard som vi ønsker,” fortæller partner i ELSK Lars Riis i en pressemeddelelse.

Han forholder sig skeptisk til den priskrig og manglende gennemsigtighed, som præger Black Friday, fordi han mener, det får forbrugerne til at købe produkter, de egentlig ikke mangler.

Samme holdning er at finde hos det aarhusianske mærke LauRie, som i år har indført en kampagne under navnet #lauriestaysgreen i forbindelse med Black Friday. Brandet vil ikke have udsalg på nogle platforme og opfordrer på sin hjemmeside ligeledes sine kunder til at forbruge med omtanke.

Nej tak til udsalg
Også det danske brand Carcel har besluttet at stå ved deres grønne målsætning på fredag – men det handler ikke kun om at mindske overforbrug, det handler også om at tage afstand til udsalgskulturen generelt. Brandet har fra dag ét haft en unik forretningsmodel, der handler om at undgå overskudslager og spild, ved at skabe produkter, der ikke mister sin værdi og derfor aldrig skal sælges på udsalg.

“Vi producerer begrænsede mængder af hvert stykke tøj og lancerer dem enkeltvis hele året rundt. Vi tror på at fremtidens mode er afhængig af ansvarlig produktion og varer af høj kvalitet. Derfor er Carcel et relevant alternativ til fast fashion,” lyder det i en pressemeddelelse fra CEO Veronica d’Souza, der stiftede brandet sammen med designeren Louise Van Hauen i 2017.

I stedet for at fejre Black Friday, går de derfor den stik modsatte vej, og vil i anledning af udsalgsdagen lancere ét nyt produkt, der sælges til fuld pris i brandets pop-up butik i Nørgaard Paa Strøget i København.

Hos det danske taskebrand Núnoo er det heller ikke kun de grønne værdier, der har medført, at de ikke holder udsalg på deres webshop på fredag. For dem handler det om, at tænke over de signaler, de sender overfor deres kunder i både Danmark, Norge, Sverige, Storbritannien og Holland, som har valgt at satse på dem, siden brandets oprindelse i 2015, og som har betydet, at brandet i dag er i vækst. Derfor vil Naja Silfen og Pia Silfen-Jensen, der er søstrene bag Núnoo, ikke sætte prisen ned på deres produkter allerede, da de ikke tror på, at rabat hænger sammen med kvalitet og holdbar vækst i en virksomhed.

Udover at boykotte Black Friday, er der dog også andre metoder til at sætte fokus på alternativer til forbrugskulturen på den store tilbudsdag. I år har det danske sneakerbrand ARKK Copenhagen valgt, at de vil donere 20 procent af al salg på deres webshop henover Black Friday-weekenden, inklusiv Cyber Monday, til The Christina Noble’s Children Foundation i Vietnam. Samme strategi sås sidste år, hvor Patagonia valgte at donere al deres omsætning på Black Friday til forskellige non-profit miljøorganisationer, i håb om at udnytte forbrugernes shoppelyst i den gode sags tjeneste.