Black Friday skyder julehandlen i gang
Nye undersøgelser viser, at julehandlen både vokser og starter før end hidtil – en tendens, der i høj grad skyldes Black Fridays indtog i den danske detailhandel.Det amerikanske shoppefænomen Black Friday er nu på fredag den 24. november. Og det ser ud til at blive et brag af en udsalgsfest. Danskerne har de seneste år taget tilbudsdagen til sig – så meget, at Black Friday gentagne gange har slået slagsrekorder i Danmark og er blevet den foretrukne udsalgsdag herhjemme. Sidste år brugte danskerne mere end to milliarder kroner på bare én dag, ligesom at forbruget året før også oversteg den hidtidige rekord. Og i år forventes det at stige yderligere med hele 40 millioner kroner. Det skriver Finans.dk.
Men det er ikke det eneste, der ser ud til at ændre sig. Også julehandlens genkendelige melodi har fået en anden klang, efter Black Friday indtog Danmark. Flere og flere danskerne vælger nemlig at bruge dagen på at købe de julegaver, som de ellers måske ville have ventet med at kigge efter til kalenderen sagde december. Det viser en prognose fra Dansk Erhverv.
Ifølge Dansk Erhverv falder en større del af mersalget i forbindelse med julen nu allerede i november. I 2012 lå 80 procent af julehandlens mersalg i december, men i 2016 var det tal faldet til 71 procent – en forandring, der ikke mindst skyldes Black Fridays stigende popularitet, fordi forbrugerne kan købe varer med så store rabatter, og derfor benytter anledningen til at foretage deres julegaveindkøb på denne dag.
Stigende interesse for Black Friday
Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), er der god grund til, at mange danske virksomheder har høje forventninger til Black Friday. Deres nyeste analyse viser nemlig, at 9 ud af 10, svarende til 95 procent af forbrugerne, kender til udsalgsdagen, hvorimod det i 2016 kun var 6 ud af 10, der havde hørt om det amerikanske fænomen. Derudover viser FDIHs undersøgelse, at hver tredje forbruger planlægger på forhånd at handle på dagen, samt at hver fjerde forbruger har udskudt et køb i forventning om, at varen kan findes til en billigere på Black Friday.
”Vi ser en tendens til, at forbrugerne lige holder fingrene lidt fra købsknappen inden Black Friday, og når udsalgsdagen så rammer, så går de virkelig til den,” siger FDIH-direktør Niels Ralund i en pressemeddelelse.
Han forstår dog godt, at mange butikker ærgrer sig over, at årets travleste periode bliver kickstartet af en ekstrem tilbudsdag.
”Det er en svær balance, for uanset om man bryder sig om dagen eller ej, så forventer kunderne, at de kan gøre et kup. Hvis butikken ikke er med på udsalgsbølgen, kan man risikere, at kunderne finder en anden butik, der kører med tilbud,” siger han videre.
Julehandlen vokser også
Det er dog ikke kun salget på Black Friday, der afspejler danskernes stigende købelyst. Også julehandlen spås til at slå rekorder i år ifølge Dansk Erhvervs prognose. De vurderer, at julehandlen i år vil vokse med 2-3 procent, sådan at den kommer til at ramme 11 milliarder kroner, steget fra 10,7 i 2016 og 9,9 milliarder i 2015. Det svarer til, at hver husstand i gennemsnit bruger 4100 kroner ekstra i december sammenlignet med resten af året. Det skyldes det blandt andet, at den danske økonomi er i fremgang, og at danskerne har flere penge til julegaver.
Men det skyldes også, at Black Friday efterhånden er blevet en fast del af danskernes juleindkøb, så salget fra denne dag i år også er regnet med i julehandlen. Det er altså ikke kun på grund af økonomisk opsving, at danskernes står til at bruge flere penge i december i år – også Black Friday-tilbud har en finger med i spillet, når man ser på, hvor stort årets julemersalg tegner til at blive.
Ifølge FDIHs undersøgelse, vil forbrugerne især kigge efter gode tilbud på tøj, sko og smykker på Black Friday, og kategorien udgjorde i 2016 1,1 milliarder kroner af den samlede omsætning på 10,7 milliarder. Hele 47 procent forventer i år at shoppe shoppe tøj, sko og smykker – et tal, der løber op på 54 procent blandt de adspurgte kvinder, hvorimod kun 36 procent af mændene forventer at gøre det samme.
Derudover ses det, at flere og flere vælger at foretage både Black Friday-indkøb og juleindkøb på internettet. Sidste år svarede 38 procent til Dansk Erhverv, at de slet ikke ville foretage julehandel på internettet, hvilket i år er faldet til 26 procent. Ligeledes bliver Black Friday i højere grad et digitalt udsalgsfænomen. 51 procent af forbrugerne forventer ifølge FDIH at handle hos en dansk webshop – 20 procent i en udenlandsk – mens 50 procent forventer at handle i en fysisk butik den 24. november i år.