Facebook Abonnér
10:03
|
20.01.2018
Adidas

Adidas vinder sine striber tilbage fra H&M

En 20 år gammel sag er nu blevet afgjort af EU-Domstolen – og endnu en gang får Adidas medhold til sine striber.

| Udland | af Marlene Toldbod

I 1997 lancerede H&M en sportskollektion, hvori der indgik parallelle striber i designet. Det fik Adidas til at gå rettens vej, og allerede dengang afsagde en domstol dom til Adidas’ fordel.

Alligevel forlangte Adidas yderligere at H&M også skulle underskrive en erklæring, hvori de svor, at de aldrig ville inkorporere striber i deres kollektioner på samme måde igen. Det krav har svenskerne ignoreret de sidste 20 år, og den dom, der netop er blevet stadfæstet, falder igen ud til Adidas’ fordel. Det betyder, at H&M fremover skal holde sig indenfor rammerne af den tidligere domsafsigelse, og altså ikke må bruge striber, der ligner Adidas’.

Det skriver retaildetail.eu.

Det er ikke første gang, at Adidas fører den slags retssager, som blandt andet også har ramt Marc Jacobs og danske ECCO. Men det forventes at denne dom vil skabe præcedens for lignende sager i alle EU-medlemslande, fordi EU-Domstolen i Luxemborg altså konklurede, at Adidas’ tre striber uden undtagelse er et registreret varemærke.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev