Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Black Friday er danskernes favorit

Årets største udsalgsfest er lige om hjørnet. Selvom mange er begyndt at tage afstand til tilbudsfeberen, slog dagen sidste år igen salgsrekord – og meget tyder på, at begejstringen stiger i 2017.
Årets største udsalgsfest er lige om hjørnet. Selvom mange er begyndt at tage afstand til tilbudsfeberen, slog dagen sidste år igen salgsrekord – og meget tyder på, at begejstringen stiger i 2017.

Kalenderen siger november, og det betyder, at årets største udsalgsfest er lige på trapperne. Den 24. november løber Black Friday af stablen – dagen hvor flere og flere forbrugere i Danmark og resten af verden shopper på livet løs, og hvor alverdens butikker, stormagasiner og webshops kører med knaldtilbud, der skaber shoppekaos og ikke mindst lange køer – fysiske såvel som virtuelle.

Sidste år slog Black Friday salgsrekord for Dankort-forbruget, da danskerne brugte mere end to milliarder kroner på bare én dag, ligesom at forbruget året før også oversteg den hidtidige rekord. Ligeledes viser en ny undersøgelse, der er udarbejdet med data fra Google Trends, at interessen for Black Friday i Danmark nu er blevet større end for de ditto amerikanske fænomener Halloween og Valentine’s Day.

Meget tyder altså på, at Black Friday er blevet danskernes foretrukne udsalgsdag, men hvad kan vi egentlig forvente os af den store tilbudsfest, der nu er lige om hjørnet?

Gratis transport og ugelange tilbudsfester
Selvom forbrugerne bliver gladere og gladere for det amerikanske fænomen, er det dog ikke alle på den anden side af skranken, der sætter pris på udsalgsfeberen. Sidste år lavede Fashion Forum en rundspørge, der viste at Black Friday i den grad er et fænomen, der splitter den danske modebranche – mange omfavner Black Friday, men næsten lige så mange er imod og tager ikke del i udsalget, ligesom også en stor del af branchen er tvivlende eller ligefrem føler sig tvunget til at hoppe med på rabatbølgen.

Hos dem, der støtter op om Black Friday, er indsatsen for at vinde forbrugernes gunst dog til at tage at føle på. Alle kæmper om kundernes opmærksomhed på en dag, hvor de gule udsalgsskilte kan ses så langt øjet rækker. Sidste år var det især elektronikvarerne, der var danskernes foretrukne Black Friday-kategori, stærkt efterfulgt af sko og tøj, hvilket betød at de mest populære forhandlere var Elgiganten, Power og Wupti.com. Men de bliver åndet i nakken af mange andre, der i stigende grad offentliggør nye tiltag, i håbet om at få del i en større bid af forbrugskagen.

I oktober kunne Dansk Supermarked fortælle, at de til dette års Black Friday vil tilbyde gratisbusser til Bilka i en lang række danske oplandsbyer, så forbrugerne slipper for at transportere sig selv til de store varehuse. Og på en noget større og mere international skala har onlinegiganten Amazon også været ude og fortælle, at de også vil opruste deres Black Friday-indsats i år. Amazon vil nemlig transformere den store shoppedag – eller i mange amerikanske tilfælde shoppeweekend – til en hel shoppeuge, sådan at de i hele ugen op til den store dag, fra den 17. til den 26. november, vil lancere nye slagtilbud hver dag.

Nye regler for 2017
Men der er faktisk grænser for, hvor langt man må gå i jagten på de rabatsøgende forbrugeres gunst. I juli i år valgte forbrugerombudsmanden at revidere de gældende regler og retningslinjer for prismarkedsføring, på baggrund af en række klager om vildledende rabatter til Black Friday i 2016.

”For at imødegå sådanne sager er reglerne nu præciseret i de nye retningslinjer. Der er ikke frit slag, bare fordi en kampagne er kortvarig – og slet ikke når kampagnens budskab er, at den dag er det ekstra billigt. Jeg håber derfor, at det nu er tydeligere for forretningerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud,” lød det i en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, der efter sidste års udsalgsfest har rettet kritik mod de tre danske kæder, Jysk, Bauhaus og Skousen.

Ifølge hende overholdte de ikke de lovmæssige prisregler, da de kørte med eksklusive Black Friday-tilbud, som viste sig ikke at være så eksklusive alligevel. Formålet med de reviderede retningslinjer er derfor at gøre det tydeligere for butikkerne, hvordan de på lovlig vis må reklamere med besparelser på en dag som Black Friday.

Selvom det sidste år blev tydeligt, at flere og flere fra blandt andet modebranchen ’melder sig ud af’ Black Friday, og at kravene til retmæssig tilbudsreklamering er blevet skærpet, så tyder det på, at 2017 godt kan gå hen og sætte ny rekord for danskernes indkøb. Men hvem der i år hopper med eller af bølgen, og hvor shoppelystne de danske forbrugere er, finder vi ud af inden længe.