Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Pandora kæmper med salget i USA

Den danske smykkegigant har netop fremlagt regnskab for tredje kvartal af 2017, der vidner om international salgsvækst på stort set alle andre markeder end det amerikanske.
Den danske smykkegigant har netop fremlagt regnskab for tredje kvartal af 2017, der vidner om international salgsvækst på stort set alle andre markeder end det amerikanske.

Tirsdag morgen kunne den danske smykkeproducent Pandora fremlægge sit regnskab for de første ni måneder af 2017 – et regnskab, der vidner om internationale vækstrater på samtlige markeder, med undtagelse af det amerikanske, hvor brandet stadig har store udfordringer.

Koncernens overordnede omsætning steg i perioden med 13 procent til lige godt 5,2 milliarder kroner, sammenlignet med 4,6 milliarder kroner i tredje kvartal af 2016. Herunder er især omsætningen i Asien og Stillehavsområdet voksende, med en stigning på 26 procent, især drevet af stærk salgsvækst i Australien og Kina, ligesom at en positiv udvikling i Italien og Tyskland har fået koncernens omsætning til at stige med 15 procent på disse markeder.

Derimod var omsætningen på det amerikanske marked mindre opløftende. Her havde Pandora en vækst på kun 1 procent i Nord- og Sydamerika, hvoraf væksten i USA stod for 5 procent.

Ifølge administrerende direktør i Pandora, Anders Colding Friis, er resultaterne af det netop offentliggjorte regnskab forventede, selvom brandets amerikanske salgsperformance vidner om svigtende interesse blandt forbrugerne i USA.

“Resultatet for tredje kvartal stemmer overens med vores forventninger, hvor den underliggende udvikling er en blanding af såvel positive som negative resultater. De fleste af vores primære vækstmarkeder, herunder Tyskland, Italien, Australien og Kina, fortsætter den stærke udvikling med tocifrede vækstrater, hvorimod detailmiljøet i USA, samt en negativ kursudvikling fra den amerikanske dollar, fortsat er en udfordring,” lyder udmeldingen fra Anders Colding Friis i en pressemeddelelse.

Pandora har siden grundlæggelsen i 1982 vokset sig til et af de største danske smykkekoncerner, der driver mere end 2300 konceptbutikker, ligesom de beskæftiger omkring 23.800 medarbejdere på verdensplan. Derudover sælges koncernens smykker i mere end 100 lande via knap 7700 forskellige forhandlere nationalt såvel som internationalt.

Selvom det netop fremlagte regnskab stemte overens med Pandoras forventninger, har udfaldet betydet, at koncernens forventninger til omsætningen for helåret er blevet justeret, sådan at det nu befinder sig i den lave ende af det tidligere udmeldte interval på 23 til 24 milliarder kroner.