Facebook Abonnér
17:02
|
19.11.2017
Zara_Store_Sydney

Zaras fabriksarbejdere forsøger at råbe kunder op

”Jeg har lavet dette stykke tøj, men har ikke fået løn for det.” Sådan lyder det fra tidligere produktionsarbejdere på en tøjfabrik i Tyrkiet, der søger hjælp via beskeder til kunder i Zara.

| CSR | af Sofie Ringtved Jensen

Der er mange måder at få et budskab igennem på. Det er endnu en gang understreget, efter flere tyrkiske kunder har fundet usædvanlige mærkater indsat i tøj i en Zara-butik i Istanbul. Mærkaterne er beskeder fra tidligere fabriksarbejdere, der har beskyldt Zaras moderselskab, Inditex, såvel som brandsene Next and Mango, for ikke at have betalt dem løn for deres arbejde. Det skriver The Fashion Law.

“Jeg har lavet dette stykke tøj, men har ikke fået løn for det.” Sådan stod der skrevet på mindst én af de beskeder, som fabriksarbejderne er gået ind i butikken og har fæstnet til tøjet i den tyrkiske by, i håbet om at råbe forbrugerne op og støtte deres sag mod koncernen.

Lukket fra den ene dag til den anden
Sagen går tilbage til juli 2016, hvor en tyrkisk fabrik ved navn Bravo pludselig lukkede ned fra den ene dag til den anden. Efterfølgende har 140 ansatte beskyldt de tre tøjproducenter, der alle benyttede fabrikken, for ikke at have betalt dem løn og fratrædelsesgodtgørelse for de forhenværende tre måneders arbejde, frem til stedets lukning.

Siden da har de tidligere ansatte gået sammen med fagforeninger såvel som Clean Clothes Campaign, i håbet om at få løst sagen og få den kompensation, de efterspørger. Arbejderne har desuden taget sagen videre til den tyrkiske domstol, som de siden har vundet. Men alligevel har det ikke været muligt at forhandle en aftale med Zara, Mango og Next, hvorfor de forurettede i september i år lancerede en online underskriftsindsamling, i håbet om at få støtte fra udefrakommende til sagen.

Ifølge Bego Demir fra Clean Clothes Campaign i Tyrkiet er det Zara, Mango og Nexts ansvar, at sørge for, at give de ansatte deres berettigede betaling.

”Tøjbrands er de vigtigste arbejdsgivere. De har gang på gang bevist, at de kontrollerer alle aspekter af ordrene til deres leverandører. Derfor er der ingen tvivl om, at det er i deres magt at sikre, at alle arbejdere, der producerer deres tøj, modtager både månedsløn og sikre arbejdsforhold, og rent moralsk burde de også gøre det,” udtaler han om sagen.

En talsperson fra Inditex har for nyligt udtalt til The Fashion Law, at de arbejder på at finde en løsning i sagen.

”Inditex har imødekommet alle sine kontraktmæssige forpligtelser over for Bravo Textil og arbejder i øjeblikket på et forslag sammen med den lokale IndustriALL-organisation samt Mango og Next for at oprette en nødhjælpskasse for de arbejdere, der er ramt af Bravo ejerens bedrageriske forsvinden. Denne nødhjælp skal dække ubetalte lønninger, opsigelsesgodtgørelser samt ubrugte ferie- og fratrædelsesgodtgørelser, for alle de ansatte, der var ansat under fabrikkens pludselige nedlukning i juli 2016. Vi er forpligtede til at finde en hurtig løsning for alle de berørte.”

Det er ikke første gang, at fabriksarbejdere rækker ud til forbrugerne gennem mærkater i tøj. I december 2015 fandt en kunde en besked i et par Primark-sokker, hvorpå der stod, at de var syet under meget dårlige forhold. Lignende episode skete i 2014 for samme koncern, hvor en kunde fandt en besked syet ind i en kjole, hvorpå der stod; ”Tvunget til at arbejde til udmattelse.”

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev