Zalando udvider forretningen med skønhed
Den tyske onlinegigant har godt fat i modeentusiaster verden over, og fra 2018 vil de også investere i det ditto voksende marked af skønhedsprodukter.Der er mange ting på tapetet hos den tyske e-tailer, Zalando. Selskabet har netop offentliggjort salgsopdateringen for tredje kvartal af 2017, som foreløbig viser en stigning mellem 27,5 og 29,5 procent, svarende til en salgsomsætning på et sted imellem 1,064 og 1,081 millioner euro. Resultat af primær drift var til gengæld faldende, og var sammenlignet med 20 millioner euro året før faldet til et sted mellem plus 5 og minus 5 millioner euro i perioden. Det endelige regnskab for tredje kvartal udkommer den 7. november 2017.
Men det er ikke kun økonomien, der er omskiftelig. Også deres sortiment står til at få en opdatering i den nærmeste fremtid. Zalando har i en pressemeddelelse i denne uge løftet sløret for sine planer om at prøve kræfter med det voksende beautymarked, med begyndelse allerede i foråret 2018.
Den nye afdeling vil indeholde skønhedsprodukter inden for alle kategorier, både kosmetik, hår- og hudpleje, parfume, makeupredskaber og accessories, og vil ligesom Zalandos modesortiment variere i prisklasser.
“Vi fortsætter vores vækstplaner med fuld hastighed i ønsket om at vinde endnu større markedsandele. Vores resultater for tredje kvartal af 2017 understreger endnu en gang, at vores ekspansion er drevet af løbende investeringer i teknologi- og logistikinfrastruktur, brandpartnerskaber og brugeroplevelsen. Ekspansionen til beautymarkedet er et naturligt næste skridt og reflekterer en efterspørgsel fra kunderne,” lyder det fra Co-CEO Rubin Ritter i pressemeddelelsen.
Øget fokus på beauty online
Zalando er ikke den eneste online modeforhandler, der har fået øjnene op for kundernes voksende interesse i skønhed. Globale mode e-tailers, som Asos og Boozt.com, har kastet sig ud i lignende satsninger i år. Herunder kunne svenske Boozt.com tilbage i januar fortælle, at de havde skudt et tocifret millionbeløb og to års arbejde i en ny kosmetikafdeling på webshoppen. Modsat Zalando, satsede de dog på den dyrere ende af skønhedsskalaen, fortalte Boozt.coms administrerede direktør, Hermann Haraldsson, dengang til Børsen.
“Vores kunder er allerede i midt- og premiumsegmentet. Og for mange af dem er det naturligt at købe deres kosmetik på nettet. Vi satser på den øvre ende af markedet, og vi har indgået aftaler med mange af de store kosmetikhuse, så vi har brands som Lancôme, Ole Henriksen og Biotherm.”
Men det er ikke kun i den virtuelle verden, at flere og flere kunder shopper makeup, parfume og cremer. Også fysiske butikker har øget efterspørgsel på produktkategorien, og det vil både Zalando og Boozt.com drage nytte af.
Zalando har planer om at supplere onlineoplevelsen med en offline en af slagsen. Nærmere bestemt vil de sideløbende med lanceringen på webshoppen også åbne dørene til en skønhedskonceptbutik i Berlin. Butikken vil tilbyde et kurateret sortiment, ligesom den vil blive brugt som en event- og vidensplatform for produktlanceringer, tutorials og rådgivning fra skønhedseksperter.
Lignende koncept blev afprøvet af Boozt.com, der et par måneder efter sin kosmetiklancering bød de danske kunder inden for i koncernens første flagskibsbutik, Beauty by Boozt, på RO’s Torv i Roskilde.
Zalandos nye afdeling vil i første omgang være tilgængelig for de tyske kunder, men vil løbende udvides til øvrige markeder. Selskabet har endnu ikke ville afsløre, hvilke beautybrands, de vil forhandle.