Modetøj til den prisbevidste kvinde har vist sig at være en yderst indbringende forretning for de to virksomhedsejere, Torben Brodersen og Thomas Viller. Sammen har de virksomheden Soya Concept – et brand, der er til at finde i udlandet og i detailbutikker på diverse danske hovedgader.

Deres seneste regnskab for 2016/2017 er netop offentliggjort, og tallene taler for sig selv. Nettoomsætningen ligger på 494 millioner kroner, hvilket giver et overskud 82 millioner kroner og en egenkapital på 113,5 millioner kroner. Årets resultat er en fordobling siden 2012/2013.

Årsrapporten siger også, at ledelsen er tilfreds – og at de kan trække 71 millioner kroner ud i ekstraordinært udbytte. Det skulle man mene var forsidestof til business-medier, men de to ejere udtaler sig sjældent til pressen, og meget få citater er til at opstøve.

”Det går ikke så dårligt igen. Vi holder bare lidt lav profil. Det er vores filosofi i virksomheden, og det har vi det bedst med. Så kan vi arbejde stille og roligt med tingene og gøre det bedre år for år,” udtalte Thomas Viller til Børsen tidligere på året.

Med hovedsæde i et land som Danmark, der kun kan prale af at have under seks millioner indbyggere, skal udlandet naturligvis tages i brug, hvis et modebrand skal nå en samlet omsætning på lige knap en halv milliard kroner. Det seneste regnskab fra Soya Concept viser, at over 80 procent af nettoomsætningen kommer fra udlandet, der ifølge virksomhedens hjemmeside tæller 17 styks, foruden Danmark.

Fjernmarkeder som Canada, Australien og New Zealand er indtaget, samt europæiske markeder heriblandt både skandinaviske lande, Storbritannien, Polen, Spanien, Schweiz og Østrig. Virksomheden forsøgte sig på det russiske marked, men måtte trække sig tilbage efter få sæsoner på grund af finanskrisens rasen tilbage i 2010, skrev Børsen dengang.

Soya Concept har desuden filialer og selskaber med egne ansatte i Sverige, Tyskland, England og Norge, og salget til de øvrige udenlandske markeder sker via agenter og distributører.

Tilbage i 2008 opkøbte den britiske kapitalfond, 3i, 45 procent af aktierne i selskabet – seks år efter stiftelsen. I 2015 valgte Torben Brodersen og Thomas Viller dog at købe dem tilbage, og har siden da sat skub i udviklingen af virksomheden.