Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

”Vi lover ikke, vi redder verden, men vi bliver klogere”

Noa Noa har netop løftet sløret for deres nyeste satsning: en bæredygtig capsule-kollektion lavet af bananblade, majsfibre og sojabønner. Og det er bare begyndelsen, fortæller designer Rikke Wienmann Mai.
Noa Noa har netop løftet sløret for deres nyeste satsning: en bæredygtig capsule-kollektion lavet af bananblade, majsfibre og sojabønner. Og det er bare begyndelsen, fortæller designer Rikke Wienmann Mai.

Noa Noa er for de fleste kendt for deres bløde materialer og fine blomsterprint, men på det seneste har det danske brand også gjort sig bemærket på anden vis. Tilbage i juli blev sløret løftet for brandets nye kampagnekoncept, ”Wear your story”, der sætter fokus på kvindebilledet i dagens Danmark, under temaer som kvinderettigheder, køn, ophav, integration og religion.

Men det er ikke det eneste, der optager Noa Noa. Også bæredygtighed er højt rangeret på dagsordenen, og den ambition udmunder nu i en halvårlig capsule-kollektion ved navn On This Note by Noa Noa – en kollektion, som har til formål at afprøve mere miljøvenlige produktionsmetoder og materialer, blandt andet ved brug af majsfibre, bananblade og sojabønneproteiner.

”Målet er at lave en kollektion, hvor vi er mere visionære og kreative, men stadig ud fra grundprincippet om at binde tradition og innovation sammen – og man kan ikke være visionær i dag, uden arbejde med bæredygtighed. Det er fremtiden,” fortæller designer Rikke Wienmann Mai, der er hovedpersonen bag den nye satsning.

Selvom Noa Noa allerede arbejder med økologiske og bæredygtige materialer i deres hovedkollektioner, har de alligevel valgt at separere de nye varer fra deres øvrige sortiment og skabe en kollektion for sig. Og det er der en grund til, fortæller Rikke Wienmann Mai:

”Vi har sat os den udfordring, at vi vil arbejde med målsætningen om at lave mere bæredygtigt tøj, meget koncentreret. Ved at skabe en separat kollektion, kan vi prøve flere ting af, og sidenhen inkorporere det i hovedkollektionerne, hvis det fungerer og lever op til de krav, vi har til vores produkter. Inden for de rammer kan vi være meget mere risikovillige og innovative,” siger hun.

Svært at følge med
Men det har ikke været uden udfordringer at skabe den nye kollektion eller at arbejde med en bæredygtig målsætning generelt. For Rikke Wienmann Mai og hendes designteam, er det især svært at beskæftige sig med et emne, der er så foranderligt.

”Den største udfordring er den omskiftelighed og kompleksitet, der ligger i bæredygtighed. Den ene dag er et materiale miljøvenligt, den næste dag udkommer en rapport, der viser, at det er det ikke alligevel. Vi er virkelig blevet ydmyge overfor det, men hvis vi ikke studerer metoderne og tekstilerne og forsøger at blive klogere, så bliver branchen jo aldrig bedre,” fortæller designeren.

Men det er ikke kun i designfasen, at ambitionerne kan spænde ben. Også i den mere tekniske produktionsproces opstår der udfordringer, når man både ønsker at være loyale overfor sin kvalitetsbevidsthed, men også vil gøre noget godt for planeten.

”Der er flere tekniske ting, som vi har skulle tage højde for. For eksempel har vi fundet ud af, at digitalt print, der er mere bæredygtigt end den konventionelle printmetode, ikke er ligeså holdbar på nogle af de tekstiler vi benytter. Så det stiller os selvfølgelig overfor nogle vigtige overvejelser” forklarer Rikke Wienmann Mai videre.

Affaldsprodukter er vejen frem
Den nye kollektion er på nuværende tidspunkt 75 procent bæredygtig, men målet er, at det tal er steget betydeligt, når forårskollektionen rammer butikkerne, fortæller Rikke Wienmann Mai.

On This Note er, foruden at være lavet af økologisk bomuld og det bæredygtige materiale Tencel, også lavet af fibre fra majsblade, bananblade og sojabønner. Majsfibre spindes til silkeagtige tekstiler, bananblade er meget alsidige og kan væves til både stærke og lette materialer, og sojabønneproteinfibre væves til bløde tekstiler med en naturlig bakterieresistens. Fælles for dem alle er det, at de er biologisk nedbrydelige og lavet udelukkende af biprodukter – sidstnævnte spillede en stor rolle, da valget faldt på netop disse materialer:

”Vi synes det gav god mening at bruge affaldsprodukter fra fødevareindustrien. Jeg tror, det er sådan vi skal tænke fremover, hvis vi skal fremme overgangen til en mere cirkulær økonomi i branchen,” siger hun og understreger, at det dog kræver, at man har hånd i hanke med, hvor materialet kommer fra ­– hvis der ikke længere er tale om biprodukter, frafalder de miljøvenlige kvaliteter.

Men om det nødvendigvis er de majsblade, bananblade og sojabønner, Noa Noa kommer til at arbejde med på sigt, er ikke sikkert, fortæller designeren. Lige nu eksperimenterer de med forskellige metoder og tekstiler, i håbet om at opnå mere erfaring og blive endnu mere miljøansvarlige i fremtiden.

”Vi bliver nødt til at gøre noget. Vi kan ikke love, at vi redder verden, men vi kan love, at vi bliver klogere,” afslutter Rikke Wienmann Mai.

On This Note by Noa Noa lander i butikkerne og online i slutningen af september.