Facebook Abonnér
13:20
|
25.09.2017
nicklas kunz.001 Foto: Looks fra Nicklas Kunz' kortfilm 'A Love Story'

Nicklas Kunz gentænker det klassiske årshjul

Den danske designer vil udgive produkter med en måneds mellemrum. Det skal gøre designprocessen mere dynamisk og give et bedre flow i leveringer.

| Strategi Viden Økonomi | af Redaktionen

Nogle designere opererer efter et årshjul med kun sommer- og vinterkollektioner, andre supplerer med pre-spring-, pre-fall- og cruise-kollektioner. Den danske designer, Nicklas Kunz, vil det kommende år ryste posen og udgive produkter med cirka én måneds mellemrum – om et år vil han have udgivet 12 af det, han kalder ’episoder’, der tilsammen danner én sæson. Men den fulde sæson er ikke designet endnu, fortæller Nicklas Kunz:

”Konceptet gør, at vi er mere dynamiske og mindre fastlåste. Jeg vil gerne have muligheden for at mindske tiden fra tanke til produkt – og mindske tiden fra, at en forbruger ser et stykke tøj til, at de kan købe og bruge det. På den måde føler jeg, at jeg kan optimere brandet ved at skabe et godt flow i udgivelsen af produkter.”

En af fordelene ved at have et alternativt årshjul er for Nicklas Kunz, at han kan have fingeren på pulsen og levere de produkter, der passer til forbrugeren i netop den måned.

”Kodeordet er omstillingsparat, så hvis vi oplever, at for eksempel asymmetri bliver vildt udbredt, kan vi hurtigt tage tendensen til os og give forbrugerne det, de efterspørger. Så længe det dog stemmer overens med det overordnede univers for de 12 episoder. Samtidig kan vi også bedre følge klimaet – vi er ikke tvunget til at skulle sælge dynjakker i august, når vinterkollektioner plejer at komme i handlen. Vi kan have jakkerne klar, når vi oplever, at kulden er på vej,” siger Nicklas Kunz.

I første omgang vil ’Episode 1’ blive udgivet på brandets egen webshop, og indsalget af produkterne vil ske løbende, da de kommende designes ikke er skabt endnu – en grundlæggende del af konceptet.

”Vi har allerede en forhandler, der er klar til at tage formatet til sig og sælge det på de vilkår, vi har sat op. Det næste skridt bliver at sælge det ind til andre butikker, i takt med at jeg designer de kommende episoder,” siger designeren.

Løbende produktion
Nicklas Kunz har mulighed for levere produkter med en måneds mellemrum, fordi han har egen systue og et eksternt studie, der kan producere de begrænsede oplag af tøjet løbende. Han er derfor ikke bundet af at skulle lægge store ordrer hos udenlandske producenter. Med egen systue kan designeren derudover fra måned til måned justere designs og mængder, alt efter hvordan nuværende og tidligere episoder har performet.

”Om et år, når hele sæsonen med de 12 episoder er lanceret, justerer og tilpasser vi udvalgte og populære styles, som vi kan sælge på messer eksempelvis i New York som en samlet kollektion. Vi kan på den måde bruge det næste år på at skabe fundamentet for det, vi kan vise på messer og sælge ind til nye og eksisterende forhandlere.”

Episode 1 bliver præsenteret den 22. september i forbindelse med visningen af en kortfilm, ’A Love Story’, der visualiser det univers, som episoderne tager udgangspunkt i. Og designs fra Episode 1 vil være til salg direkte efter visningen. Nicklas Kunz lavede også en see now-buy now-kollektion sidste sommer med hans kvindetøj, og gennem det initiativ, gjorde han sig vigtige erfaringer:

”Det gav os en indsigt i, hvilke platforme, der giver det bedste afkast, og det er de sociale medier. Derudover har mode-meningsdannere og andre forbilleder en indflydelse på salget, når de går i vores tøj. Og den viden tager vi med os i det nye initiativ med de 12 episoder, der som sagt er funderet ud fra see now-buy now-konceptet,” slutter designeren om den alternative salgsmodel, han nu skal prøve kræfter med.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev