Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi, Udland

Kasper Rørsted klar med ny strategi i USA

Den danske CEO for Adidas er fast besluttet på at erobre det amerikanske marked og give Nike kamp til stregen – og nu ved han også, hvordan det skal lykkes.
Den danske CEO for Adidas er fast besluttet på at erobre det amerikanske marked og give Nike kamp til stregen – og nu ved han også, hvordan det skal lykkes.

Den 1. august 2016 tiltrådte Kasper Rørsted stillingen som administrerende direktør for den tyske sportsgigant, Adidas, og siden da er det kun gået én vej for virksomheden ­– frem. I marts året efter kunne den stadig nye CEO fremlægge et historisk godt årsregnskab, og i maj fortsatte den gode stime, med det første kvartalsregnskab for 2017, som viste yderligere fremgang på hele linjen.

I dag, kun lidt over et år senere, er Kasper Rørsted stadig opsat på at skabe endnu mere fremgang hos Adidas, der allerede er en af verdens største sportskoncerner. Kort efter sin indsættelse, udtrykte han overfor den tyske avis, Handelsblatt, at ambitionen var at give den amerikanske konkurrent Nike kamp til stregen – og den plan er stadig højt på Kasper Rørsteds liste.

Målet er at øge omsætningen med 25 procent og fordoble indtjeningen i 2020, men nu har direktøren også løftet sløret for, hvordan den plan i praksis skal realiseres – nemlig ved at gentænke Adidas-designet i USA. Det skriver Finans.

Ifølge Kasper Rørsted har de amerikanske forbrugere en helt anden opfattelse af sportstøj end europæerne, og på baggrund af den realisering har Adidas-direktøren netop besluttet at lægge sin strategi om:

”Vi har ikke gjort vores job godt nok. Det er jeg helt afklaret med som leder. Anderledes kan det ikke være. I bund og grund har vi ikke forstået, hvad sport vil sige for en amerikaner. Hvor det meste i Europa starter med fodbold og løb, starter det i USA med basketball og football. Derfor ser deres produkter simpelthen anderledes ud – de er større i størrelserne, de er mindre tight og mere street,” siger Kasper Rørsted til Finans.

Det er især de unge, der går i high school, som Adidas skal fokusere på, i håbet om at vinde hjertet hos de amerikanske forbrugere.

”Vi nødt til at bearbejde skoleeleverne i USA. For det er jo ikke nok at have gode produkter, hvis børnene ikke støder på dem, før de bliver voksne. Det er en basal fejl – og det er vigtigt at forstå, for ellers gør man det igen,” fortæller direktøren videre til Finans.

Han har formået at løfte omsætningen på den anden side af Atlanten med hele 30 procent i den første halvdel af 2017, men målet er at det tal skal stige i de kommende år. Derfor har Kasper Rørsted fordoblet sin stab i USA samt udbygget distributionskanalerne. Men topchefen følger ikke bare med fra sidelinjen – han er med, hvor det sker, og tager selv rejsen oversøisk hver tredje uge:

”Jeg bruger min tid dér, hvor det er vigtigst. I USA og Kina. Det er de markeder, vi skal vinde. Vi skal simpelthen have en position dér, ellers overlader vi for stort et spillerum til vores konkurrenter,” afslutter Kasper Rørsted.