Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Rekordopbakning til Fashion Revolution Week

Tallene fra forårets kampagne er nu opgjort, og aldrig før har så mange mennesker engageret sig og spurgt ’Hvem har lavet mit tøj?”.
Tallene fra forårets kampagne er nu opgjort, og aldrig før har så mange mennesker engageret sig og spurgt ’Hvem har lavet mit tøj?”.

Den britiske organisation, Fashion Revolution, har siden 2013 dedikeret en uge til at spørge ’Who made my clothes?’ – et spørgsmål, som forbrugere opfordres til at stille og brands til at svare på. Nu er tallene gjort op, og i april i år har mere end to millioner mennesker verden over involveret sig i den globale kampagne, der kører i 90 lande – det være sig på sociale medier, til tøj-byttearrangementer, filmvisninger, paneldebatter og workshops – alt sammen in the name of en mere transparent modeindustri.

Den store opbakning har også betydet en fordobling i antallet af globale virksomheder og brands, der har givet et indblik i ­­– nogle mere end andre – hvordan deres tøj bliver lavet, og hvem menneskene bag symaskinerne er. Af globale brands kan nævnes Zara, G-Star Raw, Marimekko og Marks & Spencer, der ifølge Fashion Revolution Week har bidraget med reel information om deres produktionsled.

Dansk deltagelse
Herhjemme var flere danske brands og forbrugere også aktive under Fashion Revolution Week i april, særligt på de sociale medier.

På Gannis Instagram kunne man finde tre indlæg omkring hvem, der producerer deres tøj, heriblandt producenter fra Hong Kong og Portugal samt arbejdere fra en fabrik i Beijing-området, der laver brandets strik. Samtidig gjorde Ganni brug af hashtaggene #fashionrevolutionweek og #imadeyourclothes.

Danske forbrugere stillede også spørgsmålet til hjemlige brands. Blandt andet vendte blogger Emma Slebsager sin stribede 101’er-trøje fra Mads Nørgaard på vrangen, og spurgte på Instagram brandet, hvem der havde lavet den. Mads Nørgaard svarede tilbage, hvor de producerer hendes bluse, og henviste også til den information man kan finde omkring deres CSR-arbejde på deres hjemmeside.

Det mest konkrete svar, fik sangerinde Stine Bramsen, da hun spurgte Aiayu ’Who made my clothes?’. Ud fra initialerne C.H., der er vævet ind i Stine Bramsens strikketrøje, kunne Aiayu helt specifikt fortælle, at Casilda Huchani Apaza, født 9. april 1983, har håndstrikket trøjen, og at hun har arbejdet på den fabrik, der strikker for Aiayu, i fem år.

Lang vej endnu
Det er dog langt fra alle brands, der går så langt, som at kende fødselsdagen på de mennesker, der producerer deres tøj. Hvert år i forbindelse med Fashion Revolution Week offentliggør organisationen Fashion Transparency Index – en rapport over, hvilke globale brands, som er bedst til at være åbne omkring deres produktionskæder, arbejdsforhold og miljøpolitik.

En tredjedel af de 100 brands, som er en del af årets rapport, har en samlet score på under 10% ud fra det forskellige parametre, der bliver målt på. Tre brands scorer nul point, heriblandt Dior. Det betyder ikke nødvendigvis, at de ikke overholder loven, men at der er absolut ingen information tilgængelige omkring deres produktionsforhold.

Derfor er spørgsmålet ’Who made my clothes?’ mere pressende end nogensinde, siger Fashion Revolution-grundlægger, Carry Somers.

”Vores kollektive stemme er meget magtfuld. Ved at stille brands det enkle spørgsmål ’Hvem har lavet mit tøj?’, har vi startet en global samtale omkring gennemsigtighed i modeindustriens produktionskæder. Vi har set over de seneste år, at jo flere mennesker, der stiller spørgsmålet, jo flere brands hører efter. Sammen er vi stærkest, og sammen har vi muligheden for at ændre industrien til det bedre.”

Du kan læse mere om Fashion Revolutions Transparency Index her.