hummel styrker sit modefokus
Med opdaterede sneakers- og track suit designs øger brandet indsatsen omkring mode- og livstilssegmentet. Og hummel spiller på alle parametre – fra forhandlere til fotografer.Tilbage i maj måned fortalte hummel-ejer Christian Stadil, at brandets omsætning skal runde to milliarder inden for få år – en målsætning, der skal indfries ved hjælp af en trebenet strategi, hvoraf det ene ben orienterer sig specifikt imod modekategorien.
Det kommer til udtryk i, at hummel lancerer en række kollektioner, heriblandt sneakerskollektionen, Athletic Heritage, der får følgeskab af HUMMEL HIVE track suits – joggingsættet, der havde sin storhedstid i 1970’erne og 1980’erne, men som er vendt stærkt tilbage på modescenen de seneste sæsoner.
”Vi er på en længere rejse med hummel, hvor vi blandt andet fokuserer markant på mode- og livsstilssegmentet. Vi har en lang tradition og historie for at skabe livsstilsprodukter, og vi er derfor gået i arkiverne for at finde de bedste. På den korte bane indskriver vi i os en større tendens med athleisures udbredelse og 90’er-referencerne i modebilledet, og på den lange bane laver vi en platform, hvor vi kan skabe vores fremadskuende modeprodukter på,” siger head of Branding, Communication og HUMMEL HIVE hos hummel, Dan Bjerg.
hummels modefokus ses også i valget af forhandlere – Athletic Heritage-sneakers sælges i Magasin du Nord, The Athletes Foot og Sneakers & Coffee, og de nye track suits sælges hos blandt andet Le Fix og Siersted Store. hummel har arbejdet målrettet på at skaffe nye forhandlere, da det er brandets ønske, at der skal være en klar opdeling mellem de nye, modeorienterede kollektioner og sportstøjet, der sælges primært i sportsbutikker.
De nye kollektioner hører til under HUMMEL HIVE – paraplyprojektet, der dækker over forskellige limiterede designsamarbejder og streetwear-kollektioner.
Alt i et modeperspektiv
Produkterne skal også leve online, og Instagramprofilen, @hummelstyle, skal sætte hummel i en modeorienteret kontekst, og hummels creative content specialist, Moussa Mchangama, er ansvarlig for denne platform. Her florerer HUMMEL HIVE-kampagnebilleder skudt af fotograf, Victor Jones, der er kendt for sine streetstyle-billeder fra modeuger verden over; stylingen har tidligere moderedaktør på Cover, Camilla Louise Høg, stået for; og VICE har skudt Athletic Heritage-kampagnen.
”Når vi siger, at vi fokuserer på mode- og livstilssegmentet, skal det skinne igennem på alle parametre – også i valget af fotograf og stylist eksempelvis. Det er afgørende, at vi viser nye sider og et andet udtryk af hummel end sport. Vi orienterer os mod de kulturelle bølger, der rykker verden, og nu er det på tide, at modebranchen og forbrugerne også kommer med på den rejse,” siger Dan Bjerg.
hummel har en høj kendskabsgrad på det danske marked, og forbrugere født i 1980’erne og før har sandsynligvis minder om hummel fra barn- og ungdommen.
”Overfor for en yngre målgruppe kan vi skabe en ny fortælling om hummel. Den gruppe forbrugere er spændende, og de definerer fremtiden. De ved, hvad de vil have – og hvad de ikke vil have. Samtidig er de helt opdaterede på, hvad der rør sig. Dem vil vi gerne udbrede fortællingen om hummel over for,” slutter Dan Bjerg.