Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

MOND of Copenhagen: ”Viljen til at købe kvalitet er blevet større”

Brødrene Michael og Martin Birch Jacobsen har specialiseret sig i at lave skræddersyede jakkesæt via en 3D scanner – og det er en teknologi, de vil investere endnu mere i, i håbet om at realisere deres ambitiøse vækstplaner.
Brødrene Michael og Martin Birch Jacobsen har specialiseret sig i at lave skræddersyede jakkesæt via en 3D scanner – og det er en teknologi, de vil investere endnu mere i, i håbet om at realisere deres ambitiøse vækstplaner.

I 2013 åbnede brødrene Michael og Martin Birch Jacobsen dørene til deres nye butik Mond of Copenhagen på Ågade i København. Herfra sælger de jakkesæt, der bliver tilpasset og skræddersyet til kunderne via en 3D scanner – og det har vist sig at være populært hos de danske mænd. I 2016 kunne de åbne butik nummer to i Aarhus, og derudover har brandet netop fremlagt et rekordregnskab for 2016, der viser en bruttofortjeneste på over 4,5 millioner kroner, modsat 2 millioner kroner året før.

Ifølge de to brødre, forventes omsætningen at stige yderligere i 2017, og ambitionerne er da også derefter – på tegnebrættet er endnu en butiksåbning i Danmark – og indenfor den nærmeste fremtid også i udlandet.

“Vi har netop overstået et første halvår af 2017, hvor vi kan konstatere en vækst på 40 procent i forhold til sidste år. Vi kan helt klart mærke, at viljen og råderummet til at købe kvalitet er blevet større”, fortæller ejer Michael Birch Jacobsen.

Hård konkurrence
Selvom Mond of Copenhagen har vind i sejlene, er de dog ikke de eneste, der satser på skræddersyet jakkesæt til den kvalitetsbevidste mand. Flere andre brands er gået i samme retning, og det kan da også mærkes:

”Konkurrencen er hård, men forskellen er, at vi kun fokuserer på én ting og på at gøre det godt. Derudover er vores mere teknologiske tilgang med til at skille os ud. Det har vakt en del nysgerrighed” fortæller Michael Birch Jacobsen, der af den grund i starten havde flest ingeniører som kunder, men som i dag får besøg af alle typer mænd.

Mond of Copenhagens kunder booker tid og placerer deres ordre online, hvorefter al rådgivning, udvælgelse og opmåling sker i den fysiske butik. Sidstnævnte foregår via en 3D-scanner, og det var lidt af en satsning.

”Da vi startede brugte vi ikke en 3D-scanner, men efter noget tid tænkte vi, at opmålingen af kunderne burde kunne gøres smartere, hurtigere og mere kontinuerligt end på traditionel vis, og derfra kom idéen med scanneren. Der var ikke andre, der gjorde det, på det tispunkt, så det var lidt en satsning, også økonomisk. Det er ikke billigt, og vi havde kun lige akkurat råd til maskinen. Men vi tog en chance, og det er heldigvis gået godt,” fortæller butiksejeren videre.

Flere butikker i sigte
I forlængelse af det positive regnskab, tør Michael Birch Jacobsen godt røbe nogle af de planer, virksomheden har i støbeskeen – både dem, der skal implementeres i den nærmeste fremtid, og dem, der eksisterer længere ude i horisonten.

Første mål på dagsordenen er åbningen af endnu en butik i København, så brandet, der på nuværende tidspunkt holder til på Frederiksberg, kan sprede kendskabet endnu mere ud til de københavnske mænd. Men foruden at øge tilstedeværelsen på hjemmemarkedet, er også udlandet i kikkerten, fortæller Michael Birch Jacobsen.

”Det skal være en eskalering, som vi kan håndtere fuldt ud, og derfor er vores nabolande de første, vi skuer til. England er oplagt, men konkurrencen er meget hård, og så er der også en del usikkerhed i forbindelse med Brexit. Derfor er lande som Sverige, Norge og Tyskland mest interessante lige nu,” fortæller Mond of Copenhagen-ejeren videre. Han forventer at udvidelsen til udlandet sker indenfor det næste halvandet år:

”Vi udelukker ikke noget, men det skal gøres rigtigt, når man gør det. Vi er i gang med at implementere flere optimeringer og opdateringer netop nu, som skal til for at brandet kan blive klar til at eskalere internationalt,” fortæller Michael Birch Jacobsen, der sammen med sin bror lige nu ligger alle kræfter i at videreudvikle brandets IT, så de kan blive klar til den ønskede internationalisering.

”Vi fik en mulighed og den greb vi, og så har vi løbet med den lige siden,” afslutter han.