Facebook Abonnér
01:17
|
24.08.2017
Freja Dalsjø Foto: Freya Dalsjø på Revolver

Freya Dalsjø i Virtual Reality på Revolver

Den danske designer er ikke til at finde på showscenen denne sæson. I stedet forsøger hun sig med et nyt format, hvor formålet er at nå bredt ud, fortæller hun.

| Modeuge Navne Strategi | af Karoline Kaae Svendsen

Ved første øjekast kan Freya Dalsjøs stand på Revolver syne af en klassisk opsætning – stativer med den nyeste kollektion og et mødebord. Første element, der skiller sig ud, er ikke til at overse, da hun har skabt et to meter højt værk af havehandsker. Men den største forskel fra de mange andre udstillere på messen i Øksnehallen – og på CIFF for den sags skyld – er, hvordan hun præsenterer kollektionen på messen.

Freya Dalsjø har denne sæson valgt at prøve et, for hende, nyt format af, nemlig virtual reality. Det fortæller hun, da Fashion Forum møder hende på Revolver og får vist SS18-kollektionen gennem et par VR-briller og høretelefoner.

”Jeg har valgt ikke at holde show i år, fordi vi vil prøve kræfter med et nyt og spændende format, som har nogle andre muligheder end det traditionelle show. Med denne her video kan vi ramme en større gruppe mennesker i især udlandet og nå bredere ud, end vi kan selv med et stort show-venue,” siger Freya Dalsjø, og uddyber, at hun synes, at kollektionen og universet kommer bedre til sin ret i videoen sammenlignet med catwalkbilleder fra et show.

En anden fordel, hendes strategi medfører, er, at hun selv kan være tilstede på messen og møde kunder fra ind- og udland, som hun de sidste sæsoner ikke i samme grad har haft tid til at mødes med på grund af showforberedelser. Videoen giver hende derfor en større frihed denne sæson:

”På messen plejer vi vores forhold til de eksisterende kunder, som vi dog også holder møder med efter messen. På Revolver kan vi især få kontakt til nye kunder fra eksempelvis Skandinavien. Derfor er messen et godt værktøj, som vi benytter både her på vores hjemmemarked og i Paris,” siger Freya Dalsjø.

Ingen tid at spilde
Hun udgiver to kollektioner om året, og de mellemliggende perioder bliver brugt optimalt på forskellige større og mindre projekter, eksempelvis en kommende designkonkurrence på Færøerne.

”Idet jeg ”kun” skal designe en sommer- og vinterkollektion, kan jeg også bruge mine min tid og ressourcer på at lave fede samarbejder. Denne sæson har jeg igen samarbejdet med H2O, som vi får meget ud af, fordi de har så stor erfaring og vi kan lære meget omkring eksempelvis produktion,” siger hun.

Freya Dalsjø fortæller, at hun op til denne sæson også har optimeret processen omkring leverancen af hendes produkter, hvilket betyder, at hun kan levere eksempelvis en dunjakke inden for halvanden måned i et begrænset oplag og derved efterkomme et kundekrav om flere leverancer i løbet af året og med kort leveringstid, fortæller hun.

I dag præsenterede Freya Dalsjø officielt kollektionen i et Virtual Reliaty-show på Revolver.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev