Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk ur-brand: ”Alt kan ske med Kickstarter”

About Vintage by Skov Andersen har valgt en alternativ måde at lancere sin nye kollektion på, og ur-brandet går efter at slå rekorden for største indsamling, fortæller grundlægger, Thomas Andersen.
About Vintage by Skov Andersen har valgt en alternativ måde at lancere sin nye kollektion på, og ur-brandet går efter at slå rekorden for største indsamling, fortæller grundlægger, Thomas Andersen.

I dag klokken 12 lyder startskuddet på en ny Kickstarter-kampagne, som About Vintage står bag. De næste 30 dage skal det danske urbrand forsøge at skabe opmærksomhed og salg af deres fjerde urkollektion, ’1971 Swiss Made Automatic’.

About Vintage er ikke den typiske Kickstarter-virksomhed, da det allerede er et etableret brand med en gennemtestet produktion, og urene fra den nye kollektion er en del dyrere end dem, som normalt lanceres via Kickstarter. Men det er et helt bevidst valg fra brandets side:

”Med vores Kickstarter-kampagne forsøger vi at gøre tingene anderledes, end hvad man kan forvente af en lancering af et ur i prisklassen plus 7.000 kroner. Vi synes, det kunne være sjovt at skabe noget larm, og med Kickstarter kan man nå ud til rigtig mange mennesker på forholdsvis kort tid,” siger grundlægger af About Vintage, Thomas Andersen.

About Vintages ure ligger i et prisleje, der starter ved 2.000 kroner – de kalder selv deres ure for ’The Affordable Dreamwatch’, og de har oplevet, hvordan den unge generation er købestærk. Derfor tror About Vintage også på, at et ur til 7.000 kroner vil være til at sælge – både via Kickstarter, hvor de giver 50% rabat de næste 30 dage, men også til fuld pris i butikker fra primo 2018.

Stort forarbejde
Selvom kampagnemåneden bliver intens, går der et stort – hvis ikke større – stykke arbejde forud for et Kickstarter-projekt, fortæller Thomas Andersen, der sammen med medgrundlægger, Sebastian Skov, og øvrige kollegaer det seneste år har arbejdet på lanceringen.

”For det første skulle produktet designes og testes. For det andet er en fængende og professionel video altafgørende for at få succes på Kickstarter, og derfor har vi allieret os med et produktionsselskab, som har stået for at skabe den video, der skal sælge vores idé og produkt. Men selv med en god video skal produktet være helt i top. Vores kollektion er produceret i Schweiz, som er kendt for netop deres ekspertise inden for ure.”

Det seneste år er også gået med at skabe kendskab, opmærksomhed og hype.

”Vi har sammen med diverse bureauer brugt mange ressourcer på markedsføring op til lanceringen i dag – alt fra at generere ’leads’ til at udsende nyhedsbreve til de rigtige mennesker på de rigtige tidspunkter og at reklamere online overfor vores målgruppe – mænd i alderen 20-50 år. Vi samarbejder derudover med bureauer i hele kampagneperioden for løbende at kunne optimere promoveringen,” siger Thomas Andersen.

Det italienske urmærke, Filippo Loreti, besidder rekorden i at have indsamlet flest penge til et urprojekt på Kickstarter – og står for det 18. største crowdfunding-projekt nogensinde.

”Kickstarter er en sjov størrelse, hvor alt kan ske, og vi ville da lyve, hvis vi sagde, at vi ikke har tænkt os at gå ben hårdt efter at rejse mere end de 33 mio. kroner, som Filippo Loreti opnåede,” siger Thomas Andersen, der de næste 30 dage vil følge indsamlingen tæt sammen med resten af virksomheden.