Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Navne

Karriereføljeton: ”Uden nysgerrighed er intet spændende”

Nicholas Nybro, grundlægger og chefdesigner i brand af samme navn, blev afvist af designskolen første gang han søgte ind. En tur på højskole og en stålfast tro på egne evner gjorde, at han i dag laver, det han elsker.
Nicholas Nybro, grundlægger og chefdesigner i brand af samme navn, blev afvist af designskolen første gang han søgte ind. En tur på højskole og en stålfast tro på egne evner gjorde, at han i dag laver, det han elsker.

Fashion Forum har sat fire erfarne branchefolk i stævne og vil henover sommeren fortælle om deres veje og vildveje ind i modebranchen.

Show-aktuelle Nicholas Nybro, 35 år, er chefdesigner for det brand, som han selv har grundlagt og lagt navn til. Som barn troede han, at han skulle være skuespiller. Men allerede som 12-årig tegnede han sin første kollektion og besluttede, at han ville skabe smukke kjoler, før han overhovedet anede, der er noget, der hedder en modebranche – en branche, som han i dag ville ønske ville stå mere sammen.

Hvilken uddannelse har du taget?
“Efter gymnasiet vidste jeg, at jeg ville søge ind på Designskolen Kolding, men blev tilbudt at stilling som kostumedesigner for et teater der var eget af LEGOLAND. Jeg tog imod jobtilbuddet og åbnede i den forbindelse et værksted på Østerbro, hvorfra jeg producerede kostumerne, samtidig med, at stedet også fungerede som et galleri med skiftende udstillinger. To år efter søgte jeg ind på Designskolen i Kolding og blev meget chokeret, da jeg ikke kom ind, første gang jeg søgte. Men heldigvis kom jeg i kontakt med en af de lærere, der havde siddet til min prøve, og hun rådede mig til at tage på højskole og lave alt andet end tøj. Så jeg tog på Holbæk Kunsthøjskole, og det gav mig blod på tanden og tro på, at mode ikke kun behøver at være beklædning. Efter højskolen blev jeg optaget på designskolen.”

Hvad er de vigtigste kompetencer i dit fag?
”For mig er overblikket en af de vigtigste kompetencer at mestre. Jeg laver så mange forskellige projekter, så hvis jeg ikke havde mit overblik, ville jeg ikke kunne arbejde 110% i dybden. Derudover er det også essentielt, at have en vis mængde nysgerrighed – hvis du ikke er nysgerrig, kan du være nok så dygtig håndværksmæssigt, uden at det bliver særlig spændende.”

Hvad er det bedste og det værste ved dit job?
”Det bedste er, at jeg kan fortælle historier og komme med indspark til debatter igennem mode, som er noget, folk tager stilling til hver eneste dag, når de klæder sig på. Til gengæld synes jeg, at det værste er, at vi som designere stadig er utroligt dårlige til at stå sammen. Vi er en ret ny branche, og derfor har vi endnu ikke fundet ud af, at vi kan blive meget stærkere, hvis vi står sammen og hjælper hinanden.”

Er det blevet sværere eller lettere og arbejde i modebranchen i dag?
”Jeg tror bestemt, det er blevet lettere i dag, fordi modebranchen har fået så meget plads både i medierne og politisk. Mode er blevet en del af folks bevidsthed og ikke bare en praktisk foranstaltning, der sikrer, at vi ikke skal gå nøgne rundt. Men når det er sagt, så har den øgede opmærksomhed også gjort, at mange flere unge mennesker drømmer om at blive designere, og det betyder blandt andet, at der er rigtig mange, som bliver uddannet til en branche, hvor der slet ikke er jobs nok.”

Hvad er dit råd, hvis man gerne vil være designer?
”Folk stresser meget i modebranchen over at være unikke og finde på ”det nye”. Jeg husker selv på, at jeg ER unik, så hvis jeg er tro mod mig selv, skal der nok komme et unikt produkt. Tro på din egen mavefornemmelse – så skal det unikke nok komme af sig selv.”