Algoritmer er de nye personlige shoppere
Fremtidens modeforhandlere kan drage store fordele af avanceret computerteknologi – fordele, som webshop og online-shoppingservice, Stitch Fix, allerede nyder godt af.Modebranchen er mindst ligeså påvirket af den konstant voksende teknologiske udvikling, som alle andre. Det ses ikke mindst via de mange nye tiltag der skyder frem, såsom 3D-printede sko, købsforslag baseret på vejrudsigten og automatisering af arbejdspladser. Men digitaliseringen af modens verden stopper ikke her, fremover bliver måske også shopping-ritualet overtaget af en computer:
“Vores kunder kommer til os, fordi de ikke har lyst til at tage ud og shoppe. Om fem år vil folk sige ’kan du huske, da vi var nødt til at finkæmme storcentre og finde vores egne ting?’,” udtaler Eric Colson til Fastcodesign.com.
Han er chief algorithm officer hos online tøjforhandler og personlige shoppingservice, Stitch Fix – de bruger algoritmer til at gøre livet nemmere for deres kunder, så de ikke behøver at shoppe selv, men blot kan lade computeren gøre arbejdet for dem.
En computer som personlig stylist
Konceptet fungerer ved, at en kunde udfylder et detaljeret spørgeskema angående sin størrelse, pasformspræferencer, stil, foretrukne farver, samt hvilke anledninger, man skal bruge forskelligt tøj til. Alt denne data ’fodres’ derefter til en algoritme, som efterfølgende støvsuger Stitch Fix’ inventar efter varer, der passer kundens behov og ønsker.
Til sidst vil en menneskelig stylist overse computerens udvalg, inden de forskellige varer pakkes og sendes til kunden, som enten kan vælge at beholde eller tilbagesende sin pakke – et valg, der også bruges af computeren, til at gøre udvalget endnu bedre næste gang.
Og det har vist sig at være en lukrativ forretning for Stitch Fix, der i dag har næsten 6000 ansatte og en indtægt på 730 millioner dollars sidste år. Af denne grund har virksomheden valgt at videreudvikle deres idé, så de nu også afprøver at udnytte algoritmer som designere, under navnet Hybrid Design.
”Vi opdagede et hul i markedet og en mulighed for at producere noget, som ikke allerede eksisterer,” fortæller Eric Colson videre.
Hybrid Design bruger algoritmer til at analysere, hvad kunderne ønsker, i forhold til hvad det nuværende inventar indeholder. På den måde kan Stitch Fix ajourføre deres sortiment derefter, og det er en strategi, som netop handler om at sikre, at kunden får lige præcis det, de gerne vil have:
“Vores mål er både at tilfredsstille vores nuværende kundens behov, samt at opfylde endnu flere kunders behov. Personalisering er at have et stort nok produktsortiment til alle,” siger Eric Colson videre til Fastcodesign.com og afslutter:
“Jeg tror ikke forbrugeren går op i, at det er en computer der står bag, så længe det fungerer.”