Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Navne

”Haute couture er det tætteste, man kommer på kunst”

Museumsinspektør Kirsten Toftegaard kommer helt ind under huden på tidligere Balmain-designer, Erik Mortensen, i Designmuseum Danmarks nyeste udstilling.
Museumsinspektør Kirsten Toftegaard kommer helt ind under huden på tidligere Balmain-designer, Erik Mortensen, i Designmuseum Danmarks nyeste udstilling.

Erik Mortensen. Et helt almindeligt dansk navn, som umiddelbart ikke skiller sig ud. Men den modekyndige vil vide, at manden bag navnet opnåede det ypperste, man kan inden for mode, nemlig at være haute couture-designer i Paris, som ansvarlig modeskaber hos Balmain.

”Erik Mortensen er den eneste dansker, der er nået så langt i international mode. Men han kom ikke sovende til det, han knoklede. Der var uden tvivl et kæmpe talent tilstede, og tilsat hårdt arbejde gik drømmen i opfyldelse,” fortæller museumsinspektør hos Designmuseum Danmark, Kirsten Toftegaard.

90 kjoler skabt af Erik Mortensen – fra hans tid hos Balmain og hos haute couture-huset Jean-Louis Scherrer, hvor han sad fra 1992 til 1994 – er allerede til at finde i Kirsten Toftegaards varetægt i Designmuseum Danmarks arkiv. De sidste to år har hun arbejdet på en særudstilling med Erik Mortensen i hovedrollen, der åbner på fredag, den 16. juni.

I alt bliver 68 haute couture-kjoler udstillet – her stammer de 40 fra museets eget arkiv og de resterende har Kirsten Toftegaard fået lov til at låne fra Balmains eget arkiv. Hun har selv været i Paris for at gennemgå modehusets samling, og ligeledes har Erik Mortensens daværende mand, Jean-Pierre Michaud, doneret tegninger og skitser. Han har yderligere givet Kirsten Toftegaard indsigt i Erik Mortensens liv og virke.

Med øje for detaljen
At sammensætte sådan en udstilling kræver kærlighed for detaljen. Derfor har to konservatorer siden februar brugt en dag, ofte mere, på at klargøre bare én enkelt kjole og montere dem på de speciallavede giner. Det skyldes blandt andet de mange lag og skrøbelige tekstiler, som skal bevares og håndteres med nænsomhed.

”Vi er kommet helt tæt på hver enkelt kjole og dens detaljer. Efterhånden begyndte vi at kunne genkende de forskellige syerske og systuer, der har stået bag kjolerne, og samtidig udlede, hvilke af Balmains fire husmodeller, kjolen er blevet tilrettet ud fra,” siger Kirsten Toftegaard, om det dedikerede arbejde, hun og hendes kollegaer har været dybt begravet i.

Kjolerne er signeret af den ansvarlige fra systuen, men ellers eksisterer der ingen indikationer, der kan fortælle, hvilken kollektion eller årstal, kjolen er fra. Derfor har Kirsten Toftegaard nøje nærstuderet alle Balmains haute couture-shows, for at kunne tidsbestemme hver enkelt af de udvalgte kjoler.

”Erik Mortensen var utrolig dygtig til at arbejde med de mørke farver, og derfor er et af udstillingens temaer netop hans fascination af farven sort. Nogle af de stærkeste kjoler er dem, hvor han holder det helt enkelt. Han nød også at lege med transparente tekstiler, som udstillingen også vil have fokus på,” siger Kirsten Toftegaard om designerens arbejde, der indbragte ham to Le Dé d’Or-priser, svarende til modens Oscar.

Kvalitet og håndværk
Haute couture er det tætteste, man kommer på kunst inden for mode, ifølge Kirsten Toftegaard. Der ligger over 100 timers arbejde bag bare en enkelt kjole, og der er taget stilling til hver eneste detalje. Derfor passer denne udstilling ind i Designmuseum Danmarks strategi om at sætte fokus på håndværk og kvalitet.

”Med udstillingen vil vi gerne vise, at der findes andet end hurtig masseproduktion i ringe kvaliteter. Konfektion har også sin berettigelse, men det er i haute couture, at der bliver eksperimentet og skubbet nogle grænser. Derudover vil vi gerne slå et slag for, at vi igen begynder at fordybe os og bruge tid på kvalitet.”

Tilbage i 1988 var Erik Mortensen også udstillet på Designmuseum Danmark, men som en del af en større udstilling om stjerner i fransk mode, mens han stadig var modeskaber hos hos Balmain. Her næsten 30 år efter er han eneste stjerne i udstillingen.

”Inden for mode er der en tendens til primært at se fremad – hele tiden at have fokus på den næste kollektion og være et år fremme i tiden. Vi vil fremhæve værdien af også at kigge retrospektivt, hvilket udstillingen er et udtryk for.”